| 28 دی 1400

کمبود پارکینگ شهروندان را رنج می دهد

1400/9/8 | 14:15 | 226 | 0
کمبود پارکینگ شهروندان را رنج می دهد

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، نشست "واکاوی نظام حقوقی- فنی پارکینگ های محله ای شهر تهران" با حضور محمد اسماعیلی، پژوهشگر شهری در حوزه حقوق شهری، میلاد برادران، مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور آکام نقش پایدار، محبوبه ذاکری، معاون مطالعات سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، بابک حکمت، رییس اداره نظارت فنی و مسئول توسعه حمل و نقل پاک در منطقه 17، امیر روحی، پژوهشگر شهری در حوزه حمل و نقل ترافیک و با مدیریت مریم ابهری، مدیر گروه مطالعات کاربردی مناطق به صورت برخط برگزار شد.

امیر روحی، مجری پروژه پارکینگ های محله ای در این رابطه می گوید: لزوم بازنگری به بحث پارکینگ در محلات تهران از آنجا مهم است که هم سهل است هم ممتنع، هر کس بسته به نیاز و جایگاه خود در این مورد متفاوت نظر می دهد.

وی افزود: پارکینگ موضوعی چند وجهی، چند بعدی و چند بخشی است. در مدیریت شهری استراتژی پایه ما حمل ونقل عمومی و مطمئن است و شبکه معابر صرفا برای عابر و سواره در نظر گرفته می شود و استفاده از این معابر به عنوان محل پارک مورد تایید نیست.

این پژوهشگر ادامه داد: برای ایجاد پارکینگ مدیریت شهری باید اقداماتی داشته باشد و از سازندگان واحدهای مسکونی این انتظار را نداشته باشد.

وی با ارائه پیشنهاداتی ادامه داد: مکانیسم مدیریت پارکینگ های حاشیه ای در معابر برای محلات تهران باید تامین و قیمت گذاری شود که در برابر مالکین که جریمه عدم ساخت پارکینگ را پرداخت کردند با قیمت پایین تری در نظر گرفته شود.

روحی تاکید می کند: در بحث طراحی شهری باید جای پارک ها طراحی و مشخص شود و قوانین و مقررات با پایش منظم برای اعمال قوانین احصاء شود.

وی با اشاره به ماده قانونی تولی‌گری این حوزه می افزاید: در قانون وزارت مسکن و شهرسازی متولی است و باید از طریق کارشناسان ترافیک این مشکل را حل کند. دید کلان و سیاست مدیریتی برای اجرای مطلوب در حوزه حمل و نقل ترافیک لازم است.

محبوبه ذاکری، معاون مطالعات سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در ادامه می گوید: در بافت های تاریخی و ریزدانه محدودیت ساخت پارکینگ داریم.

وی می افزاید: ساخت پارکینگ، ایجاد ترافیک و پارک های دوبل و تردد در موارد بحرانی از موضوعاتی است که در محلات مختلف با آن روبه رو هستیم.

ذاکری تصریح می کند: ماموریت حوزه حمل و نقل ترافیک، ایجاد فرصت های برابر حمل و نقل برای شهروندان است و نگاه به سوی تامین پارکینگ به میزان حداکثری است.

اسماعیلی گفت: پارکینگ های محله ای موضوع جدیدی نیست، تقریبا یک دهه ادبیات حقوقی داریم و یک شیوه نامه اجرایی پارکینگ محله ای تنظیم و به مناطق ابلاغ شده است و علاوه بر آن موضوعات دیگری هم به طور مصوبات ارائه شده است.

این کارشناس تاکید کرد: تامین منابع مالی وسرمایه گذاری ساخت پارکینگ و توسعه و بهره برداری از مباحث بسیار مهم ابعاد حقوقی پارکینگ‌های محله ای است.

وی معتقد است: پارکینگ موضوعی است که در شهر تهران هم از منظر حمل و نقل ترافیک و هم از منظر شهرسازی رها شده است.

بابک حکمت، رییس اداره نظارت فنی و مسئول توسعه حمل و نقل پاک در منطقه 17 با تاکید بر وجود مشکلات کمبود پارکینگ در این منطقه گفت: با توجه به بافت بالای فرسوده، کمبود پارکینگ شهروندان را رنج می دهد و ساخت پارکینگ این محلات را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.

وی با اشاره به سیل جمعیتی که به این منطقه وارد شده است گفت: با توجه به نگاه شهرسازی نوین که در ساخت و سازها مورد توجه قرار نگرفته است. برای مرتفع ساختن این مشکل در منطقه یافت آباد ساخت پارکینگ عمومی در دستور کار قرار گرفته است.

برادران در این نشست برخط با تشریح مطالعات صورت گرفته در این منطقه گفت: مشکل اصلی این منطقه خالی ماندن پارکینگ های ساخته شده است و به دلیل عدم استقبال شهروندان اغلب کوچه های این منطقه به پارکینگ تبدیل شده است.

برادران می گوید: تبدیل پارکینگ های واحدهای مسکونی به کارگاه یا انباری از دلایل کمبود پارکینگ در این منطقه است.

 

rating
به اشتراک گذاری

اخبار مرکز

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

| print