| 18 آذر 1400

ظرفیت سازی‌های جدید برای کسب درآمدهای پایدار شهری

1400/8/4 | 14:22 | 109 | 0
ظرفیت سازی‌های جدید برای کسب درآمدهای پایدار شهری

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ نشست تخصصی "روش های نوین تامین مالی شهرداری تهران"، با حضور میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران، محمد حسین بوچانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، مهرداد تقی زاده، صاحب نظر در حوزه درآمدهای شهرداری ها، نیما رجایی، معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت های سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی، امین فرجی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و گشتاسب مظفری، معاونت مطالعات مدیریت اقتصادی و امور اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

در ابتدا میثم مظفر، عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص منابع درآمدی شهرداری تهران گفت: در شرایط کنونی 50 درصد از منابع درآمدی شهرداری تهران متکی به حوزه شهرسازی است و 23 درصد آن مواردی است که می توان از آنها به عنوان منابع پایدار نام برد. طبیعتا مدیریت شهری باید به سمتی حرکت کند که سهم درآمدهای شهری پایدار به مرور افزایش پیدا کند و با اجرای روش های نوین بنیه اقتصاد شهر تقویت شود تا جایی که شهر توان تاب آوری در بحران های اقتصاد شهری را به دست آورد.

وی افزود: باید در حکمرانی شهری استراتژی جدیدی داشته باشیم، مدیریت جدید شهر تهران حکمرانی مشارکتی را مطرح کردند که هدف از آن مدیریت شهر با مشارکت مردم و با ظرفیت های اصناف و بخش خصوصی است.

در ادامه  این وبینار محمد حسین بوچانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: موضوع تاریخی در شهرداری های کشور بحث ناپایداری های درآمدهای شهری و منابع مالی است. شهرداری های کشور با بحث نارسایی های مالی درگیر هستند و بخشی از این اختلال و معیوب بودن مالی شهرداری ها ناشی از نارسایی در اقتصاد شهرها است. اما به نظر می آید با وجود چنین نارسایی های مالی باز بتوان برنامه های راهبردی برای ایجاد منابع پایدار ایجاد کرد.

وی در ادامه با ارائه چند پیشنهاد در راستای بهبود چرخه مالی شهرداری ها افزود: در اولین موضوع به نظام حمل و نقل می توان اشاره کرد، سهم عمده ای از منابع شهرداری ها به احداث خیابان، بزرگراه و اتوبان ها و مجموعه شریان های سلسله مراتبی اختصاص یافته است و مالکیت آن به عنوان یک عرصه عمومی از آن شهرداری هاست. این فضاها سرمایه گذاری شهری است و تابع یک نظام قیمت گذاری است که می تواند به نحوی مدیریت شود تا شهروندانی که از آن استفاده می کنند هزینه های نگهداری آن را پرداخت کنند. وی با اشاره به کتاب "هزینه های پارکینگ های رایگان "، راهکارهای موجود در این کتاب را راهنمای ارزشمندی برای مدیریت اقتصادی شهر، کنترل ترافیک و کاهش آلودگی برشمرد.

بوچانی در ادامه فقدان سند جامع تبلیغات محیطی، بلاتکلیفی در سازوکار و حد و حدود اختیارات شرکت هایی که وظیفه تبلیغات محیطی شهر تهران و بهره برداری از آن را به عهده دارند را از ضعف های مدیریت شهری برشمرد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با تاکید بر فقدان مدیریت یکپارچه بر پسماند شهر تهران گفت: شهرداری برای بهای خدمات پسماند نزدیک به یک هزار و ششصد میلیارد تومان فیش صادر کرده است که نتوانسته آن را وصول کند در نتیجه ایجاد سازوکاری برا ی وصول این درآمدها می تواند در بهبود درآمدهای شهرداری نقش کلیدی داشته باشد.

وی با اشاره به سیستم بهره وری و بهره برداری فضاهای شهری گفت: یکی دیگر از خلاهای مدیریت شهری فقدان سازوکاری برای درآمدهای شهری در حوزه های فرهنگی است. چگونه حوزه های فرهنگی نمی توانند اقتصادشان را فعال نگه دارند که پیشنهاد مشخص بنده این است که بتوانیم برای این حوزه ها در سطوح مختلف تیم اقتصادی به عنوان مشاوران همراه خود داشته باشند.

گشتاسب مظفری، معاونت مطالعات مدیریت اقتصادی و امور اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اهمیت ماه اکتبر در جهان و مدیریت شهری گفت: این ماه در دنیا به ماه رویدادهای شهری معروف شده است و 31 اکتبر روز جهانی شهرها است که در آستانه برگزاری آن قرار داریم. امیدواریم در این ایام همه مدیران شهری، محلی بتوانند در حوزه مدیریت خود تاثیر گذار باشند.

وی در ادامه افزود: منابع مالی شهرداری ها به روش کلاسیک و سنتی تامین می‌شود، البته بر اساس مدل های مختلف مدیریتی در دنیا منابع مالی  بر اساس برنامه‌های مختلفی جاری می شود و به سمت منابع مالی پایدار حرکت می کنند که البته در شهرهای ما بیشتر منابع مالی ناپایدار است و تحت تاثیر بحران ها ،چالش ها و تنش‌هایی که در جامعه ایجاد می شود، قرار می گیرد.

مهرداد تقی زاده، صاحب نظر در حوزه درآمدهای شهرداری گفت: با بررسی بودجه شهر تهران و روش های ابتکاری کاهش هزینه در عین حال که می خواهیم از تجارب جهانی بهره ببریم باید به شرایط اقتصادی شهر تهران توجه کنیم. الگوهای جهانی را نمی توانیم به اجرا در بیاوریم چرا که در بسیاری از موارد برای کاهش فشار اقتصادی به مردم باید از آنها صرف نظر کنیم. و در حقیقت باید بین مردم و حاکمیت اطمینانی وجود داشته باشد تا مدیریت شهری بتواند کسب درآمد از دریافت عوارض داشته باشد.

میثم فرجی با تاکید بر اهمیت حرکت به سوی شهرهای هوشمند در ایجاد درآمدهای پایدار شهری گفت: یکی از فاکتورهای شهر هوشمند اقتصاد مالی هوشمند است. استفاده از فناوری‌ها می توانند بخش اعظمی از هزینه‌های شهرداری‌ها را کاهش دهد.

میثم رجایی، معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت های شهرداری تهران در ارتباط با سطح عملکردی پروژه های شهری تهران گفت: پروژه ها در سطوح مختلفی از لحاظ عملکردی تقسیم بندی می‌شود پروژه‌های فراملی، منطقه‌ای و استانی. شهرداری تهران هم در این خصوص با توجه به پراکندگی و تخصص‌های مختلفی در دست از کوچک مقیاس تا مگا پروژه ها  فعالیت دارد که چالش اصلی این طرح ها تامین مالی آنها بوده است.

وی افزود: این در حالی است که با توجه به منابع محدود شهرداری تهران و افزایش روزافزون نیازهای زیستی و اجتماعی شهروندان مسئولان شهر همواره با معضلات و مشکلاتی برای تامین مالی پروژه ها رو به رو بوده‌اند و به نظر می‌آید تامین مالی به گونه سنتی جوابگوی نیازهای شهر نخواهد بود.

 

rating
به اشتراک گذاری

اخبار مرکز

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

| print