| 17 آذر 1400

دوچرخه سواری راهی به سوی توسعه پایدار و سلامت شهروندان

1400/7/25 | 11:26 | 131 | 0
دوچرخه سواری راهی به سوی توسعه پایدار و سلامت شهروندان

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، وبینار تخصصی واکاوی تجربه‌های شهرهای اروپایی در توسعه دوچرخه سواری همراه با معرفی و بررسی کتاب «شهرهایی برای دوچرخه سواری با تجربه شهرهای اروپایی» با حضور سید جعفر تشکری هاشمی؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمد حسین بوچانی؛ رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، یعقوب آزاده دل؛ معاون توسعه حمل و نقل پاک و آموزش سازمان ترافیک شهرداری تهران، نوید خادمی؛ عضو هیات علمی دانشگاه، محمد نظرپور؛ فعال محیط زیست و دوچرخه سوار شهری، محمد حسین نوروزی؛ معاون مطالعات محیط زیست زیرساخت و نوآوری شهری و مهدی حسن زاده؛ نویسنده کتاب برگزار شد.
در آغاز سید جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر احیای فرهنگ های فراموش شده مردم مانند دوچرخه سواری در سفرهای کوتاه شهری گفت: هر چه شهرها توسعه یافته تر شدند استفاده مردم از حمل و نقل پاک کمتر و به مصرف گرایی نزدیک تر شد. شهروندان تا قدرت خریدشان افزایش می یابد اقدام به خرید خودرو می کنند و حتی در سفرهای کوتاه شهری از وسایل نقلیه عمومی و پاک استفاده نمی کنند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: شرایط جغرافیایی تهران با وجود شیب های تند مانع از استفاده دوچرخه درترددهای روزمره است که البته در برخی مناطق پر ترافیک و معابری که سرعت متوسط خودروها پایین باشد این امکان برای شهروندان وجود دارد تا از دوچرخه استفاده کنند.
وی گفت: ترویج فرهنگ دوچرخه سواری ارتباط مستقیم با توسعه پایدار شهری دارد بنابراین مدیریت شهری باید با خواست مردم در این راستا گام بر دارد.
محمد حسین بوچانی در ادامه این وبینار با اشاره به ویژگی حمل و و نقل پاک و ارتباط آن با بیانیه گام دوم انقلاب و اقتصاد مقاومتی گفت: دوچرخه سواری یکی از فاکتورهای شهرهای زیست پذیر است و در دنیا با بحث های بنیادین نظری همراه است. ترویج هرچه بیشتر دوچرخه سواری در شهرها هم راستا با اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است.
وی تصریح کرد: نگاه لوکس به دوچرخه سواری برای مدیریت شهری آسیب زاست، در طرح‌های توسعه شهری جابجایی کمتر و دسترسی بیشتر برای شهروندان باید نهادینه شود و شهرها با زیرساخت‌های حمل و نقل پاک تغییر ساختار دهند.
مهدی حسن زاده، محقق و مترجم کتاب «شهرهایی برای دوچرخه سواری» با ارائه گزارشی از شهرهای پیشرو در دوچرخه سواری در دنیا اظهار داشت: مردم و سازمان مردم نهاد حامی محیط زیست همواره با مطالبه گری و پیگیری های صبورانه باید برای رسیده به این هدف تلاش کنند چراکه تاریخ نشان داده که این مطالبه گری ها تاثیر گذار بوده است.
وی با اشاره به دستاوردهای ترویج دوچرخه سواری می گوید: ایجاد زیرساخت های دوچرخه سواری در شهرها می تواند در بخش کاهش هزینه های سلامت شهروندان و افزایش کیفیت هوای پاک و آلودگی های صوتی موثر باشد.
یعقوب آزاده دل، معاون توسعه حمل و نقل پاک و آموزش سازمان ترافیک شهرداری تهران می گوید: شهر تهران یک شبه با وضعیت فعلی نمی‌تواند به شهری بدون خودرو تبدیل شود. فرهنگ‌ سازی و توسعه زیرساخت‌ها برای شهری بدون خودرو باید در راستای یکدیگر پیش رود. هیچ زمانی شهر تهران تماماً بدون خودروی شخصی نخواهد شد بلکه تلاش می‌شود تا استفاده از خودروهای شخصی کاهش یابد و سهم سفرهای پیاده، دوچرخه و حمل و نقل عمومی جایگزین آن شود.
مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک سازمان حمل ‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد سفرها در شهر تهران با خودروهای شخصی انجام می‌شود، گفت: برای دست یافتن به اهداف شهرهای زیست محیطی و ترویج استفاده از دوچرخه عمده سفرهای شهر تهران باید به صورت پیاده، دوچرخه سواری، مترو و اتوبوس انجام شود.
در ادامه این نشست محمد نظر پور، فعال زیست محیطی گفت: دوچرخه یک وسیله تفریحی و ورزشی نیست و باید به آن به عنوان یک وسیله حمل و نقل شهری  نگاه شود وسیله ای که عامل دگرگون کننده زیست شهری است.
امکان دسترسی به محتوای نشست از طریق لینک  https://b2n.ir/a87417

rating
به اشتراک گذاری

اخبار مرکز

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

| print