| 29 خرداد 1400

پیش به سوی سوختهای پاک و زیست پذیر

1400/3/5 | 15:05 | 95 | 0
پیش به سوی سوختهای پاک و زیست پذیر

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران وبینار"استفاده از سوخت های زیستی در حوزه شهری ،مزایا و چالش های پیش رو با حضورمحمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران، مهرداد غلامی نماینده مجری پروژه،احمد حاجی نژاد دانشیار و عضو هیت علمی دانشگاه تهران، علی فرهادی استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی و رضا نریمانی دبیر نشست برگزار شد.

محمود میرلوحی ،عضو شورای شهر تهران در این نشست با اشاره به موضوع چالشها و ایجاد زیرساخت بهره برداری و استفاده از سوخت های زیستی در حوزه شهری گفت:  بحران‌های نفت و استخراج و انتقال نفت و سوخت‌های فسیلی دنیا را به این فکر انداخت که از منظر امنیت انرژی به سمت انرژی‌های غیر فسیلی بروند.

وی ادامه داد:  بارندگی و سرانه تولید آب در این کشور یک سوم سرانه جهانی است. ما چند برابر سرانه دنیا چالش دسترسی به آب و خنک کردن در تابستان و تامین حرارت در زمستان را داریم و این ها نیاز کشور ما به انرژی را افزایش می دهد.ما به نفت وابسته بودیم و هر تصمیمی در هر حوزه ای به دلیل دسترسی آسان به نفت رها شده است لذا ملاحضه می کنید که به موازات تحولاتی که در حوزه انرژی های نو در جهان رخ داد در ایران شاهد تحول مثبتی نبودیم.

میرلوحی گفت: باید راه های دسترسی به انرژی های تجدید پذیر را از حیث امنیت انرژی و امنیت سلامت دنبال کنیم. با توجه به توپوگرافی، تعداد جمعیت و وجود حدود 6 میلیون اتومبیل در شهر تهران ، این روند امکان اقامت مناسب در تهران همراه با زیست سالم را مسدود می کند.

در ادامه این نشست مهرداد غلامی، مجری پروژه  درمورد موضوع مطالعات امکان سنجی استحصال سوخت های زیستی از پسماند آلی شهر تهران گفت: به دنبال جواب این سوال هستیم که آیا این استحصال امکان پذیر است و توجیه دارد؟ و چه امکان و زیرساخت هایی برای این فرایند مورد نیاز است؟

غلامی با تشریح  گام دوم  افزود: استفاده از سوخت بیودیزل در موتور های دیزلی الزاماتی دارد و مشکلاتی در این بستر فراهم می شود. به طور مثال تصور بر این است که استفاده از سوخت بیودیزل می تواند کاهش دهنده آلاینده های تولید شده توسط موتور های دیزلی باشد نمونه های پژوهشی قبلا در کشور ما انجام شده است و نتایج و دستاورد های مطالعات تازه نشان می دهد در خصوص آلاینده های خاصی شرایط آن طور که مورد انتظار است نخواهد بود و این کاهش اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: گام بعدی مطالعه استاندارد ها و آیین نامه ها روش های تولید بیودیزل و بیو اتانول وضعیت آمار و پسماند در شهر تهران است.

در ادامه این نشست احمد حاجی نژاد دانشیار و عضو هیت علمی دانشگاه تهران با طرح موضوع ارزیابی فنی اقتصادی استفاده از نسل های مختلف سوخت های زیستی گفت:انرژی به صورت خاص مساله روز دنیا است و هیچ پیشرفت و توسعه پایداری را بدون توجه به آیتم انرژی نخواهیم داشت. ما در این موضوع مشکلاتی داریم که مشکلات قرن است و نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا بحث آلایندگی تهدید است.

وی افزود:کشور ما به عنوان تولید کننده انرژی فسیلی در سالیان آینده با تهدید اتمام ذخایر انرژی فسیلی روبرو خواهد بود بهترین راهکار این است که از امروز به سمت راه های مقابله با این مشکلات برویم.ما برای استفاده از سوخت های زیستی پتانسیل بالایی داریم بسیار دیر شروع کرده ایم .

حاجی نژاد با بیان بهترین حالت سرمایه گذاری بر روی سوخت های سبز و بایوفیول‌ها گفت: عمدتا برخلاف بسیاری از نظریه های مطرح شده پتانسیل بالایی در این حوزه وجود دارد. باید در این زمینه سرمایه گذاری کنیم و تولید انبوه در کشور داشته باشیم.

در ادامه این وبینارعلی فرهادی استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی با ارایه موضوع ارزیابی تاثیر استفاده گسترده از سوخت های زیستی بر کاهش آلودگی هوای شهر تهران در این نشست گفت:بحث کاربرد اتانول واینکه چقدر امکان دارد در موتور های داخلی کشور اتانول را با هدف کاهش آلودگی هوا و افزایش راندمان موتور به کار ببریم مساله ما است. همیشه نگاه ما این است که به نوعی آلایندگی را در محیط زیست کم کنیم ولی به نوعی کارکرد عملکردی در افزایش راندمان در موتور ها را خواهند داشت و این معادله ای با دو سر برد است ما در کشور برزیل موتور های با سوخت صد در صد  اتانول داریم.

فرهادی تصریح کرد: در برخی از آمار ها تا 85% از آلودگی شهرها از وسایل نقلیه است. در شهر تهران که بیشتر سوخت خودرو های ما بنزینی است و در ناوگان سبک شهر دیزلی نداریم این عدد بسیار قابل توجه است. برنامه ای که می توان برای شهری مثل تهران و تبریز یا مشهد داشت تقریبا یکی است روش های معمول ما در افزایش حمل و نقل عمومی معمولا در مترو انجام می گیرد که درصد بالایی از آن تا امروز انجام شده است ولی هنوز با معضل آلودگی روبرو هستیم پس باید در فضای دیگری کار کنیم.

فرهادی افزود: ما دو نوع موتور داریم یکی موتور های سیکل بنزینی هستند و دیگری دیزل ولی بحث من امروز روی سیکل اتو است موتور های بنزینی آلایندگی های خاصی دارند و اکسید های نیتروژن و سولفور و ساکس را تولید می کنند. در بحث ذرات معلق ما در استفاده از سوخت های زیستی مثل اتانول و بایواتانول که در این بحث می تواند اتانول غیر زیستی نیز باشد چون همان عملکرد را برای ما خواهد داشت. ظرفیت انرژی حرارتی نهفته در بنزین کمی بیشتر از اتانول است. ولی اتانول به دلیل داشتن ترکیبات اکسیژنی می تواند بهتر احتراق داشته باشد و انرژی لازم خود را آزاد کند.
علی فرهادی افزود با توجه به گزارش وزارت کشاورزی مبنی بر تولید سالانه 17 میلیون تن ضایعات کشاورزی، ظرفیت تولید سالانه به مقدار 50 گیگالیتر اتانول زیستی در کشور وجود دارد.

rating
به اشتراک گذاری

اخبار مرکز

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

| print