| 03 اردیبهشت 1400

آسیب کرونا به درآمدهای شهرداری و تاب آوری شهر تهران/ عدم تحقق بودجه بدون سیاتگذاری مشترک بین شورا و شهرداری

1399/9/23 | 10:36 | 362 | 0
آسیب کرونا به درآمدهای شهرداری و تاب آوری شهر تهران/ عدم تحقق بودجه بدون سیاتگذاری مشترک بین شورا و شهرداری

به گزارش ستاد خبری دوازدهمین جشنواره مجمع شهری تهران؛ معاون وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی در امور اقتصادی در این نشست که با حضور مجید فراهانی رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران، علی‌اکبر اسدی مدیرکل سازمان برنامه و بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، نادر مهرگان استاد دانشگاه تربیت مدرس، عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران، ناصر یارمحمدیان، عضو هیئت علمی دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان  و ابراهیم جمشید زاده، مدیر مطالعات مالی و اقتصاد شهری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد، گفت: در حوزه شهرداری ها باید به دو بحران همزاد یا هم افزا در شرایط فعلی توجه شود که شامل تحریم های اقتصادی و دیگری بیماری جهان گیر کرونا  است. در حال حاضر تحریم‌های بین المللی ای که در  سال 96 برای کشور ایجاد شده بود، دوباره ایجاد و افزایش پیدا کرده است که این شرایط، وضعیت نگران کننده‌ای را برای تامین مالی و منابع درآمدی شهرداری‌ها به وجود آورده است.

حجت میرزایی با بیان این مطلب افزود: شهرداری‌های کلان شهرها و به خصوص تهران، برای تامین مالی پروژه‌های حمل و نقل شهری با تاکید بر مترو که نیاز به تامین مالی و تامین تجهیزات دارد، با محدودیت‌های زیادی مواجه شدند.

وی درباره تاثیرات تحریم‌ها بر شهرداری‌ها ادامه داد: افزایش شدید و بی سابقه نرخ ارز تا حدود 10 برابر و نوسانات مداوم نرخ ارز و کاهش دسترسی به ارز و کاهش دسترسی به تجهیزات آثار و پیامدهایی بود که تحریم برای شهرداری کلان شهرها رقم زد اما هنوز در حال بررسی آثار تحریم بر امور مالی شهری و تامین مالی پروژه‌ها بودیم که کرونا آغاز شد.

معاون وزیرکار بیان کرد: بیشترین آثار را کرونا به طور جغرافیایی بر شهرها داشته و بیشترین تاثیر را بخش‌های اقتصادی و بخش خدمات متحمل شدند، به گونه‌ای که تفریح، حمل و نقل، گردشگری و حوزه خدماتی که در واقع با اجتماعات انسانی سر و کار داشته از کرونا تاثیر پذیرفتند.

 میرزایی با تاکید براینکه کرونا باعث شد اقتصادها از رشد اقتصادی پیش بینی شده باز بمانند، یادآور شد: پیش بینی می‌شود در دنیا رشد اقتصادی در سال 2021 به حدود سه درصد کاهش پیدا کند و در اقتصاد ایران نیز همین آثار تا به امروز کاملا تجلی پیدا کرده است.

 وی تاکید کرد: متاسفانه در میزان شناسایی بخش غیر رسمی در اقتصاد و فعالیت‌های شهری کمترین آمادگی را داشتیم و این امر بر تاب آوری ما موثر بود.

معاون وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی در امور اقتصادی با بیان اینکه قدرتمندی نظام های آموزش شهروندی و نهادهای مدنی شهری و رسانه های قدرتمند شهری می‌توانند به عنوان یک ابزار حمایتی مهم از گروه‌های آسیب دیده و یک واسطه مهم بین سیاست گزاران شهری و مردم عمل کنند، گفت: در همه این موارد متاسفانه با سطح پایینی از آمادگی یا تاب آوری در مقابل این شوک مواجه بودیم.

به گفته میرزایی حوزه گردشگری، رستوران داری و عرضه خدمات تفریحی که شهرداری متولی و متصدی بسیاری از این فعالیت‌ها در پهنه تهران است، درآمدهایی را از آنها کسب می کرده و هم عوارضی را از محل این فعالیت‌ها کسب می‌کرده، آسیب دیده و کرونا در شهر تهران که حدود 75 درصد از فعالیت‌ها در بخش خدمات است به طور غیرمستقیم و مستقیم به درآمدهای شهرداری آسیب زده است.

وی معضل دیگر را ساختار درآمدهای شهرداری دانست و افزود: اگرچه سطح جهانی شدن اقتصاد تهران در مقایسه با بسیاری از کلان شهرها محدود است، اما در مطالعاتی که برای جهان سوم صورت گرفت، مشخص شد تهران همچنان تا جهانی شدن فاصله زیادی دارد؛ ولی تهران سرپل ارتباطی اصلی اقتصاد ما و اقتصاد جهان است.

به گفته میرزایی؛ با کاهش نرخ رشد ساخت و ساز در شهری که حدود 80 درصد درآمدهای آن وابسته به ساخت و ساز است، به طور مشخصی درآمدها آسیب دیده است. در سه ماهه آخر سال 98 بخش ساختمان حدود منفی سه و دو دهم درصد نرخ رشد منفی داشته و در شش ماهه گذشته دو درصد نرخ رشد مثبت داشته است. در مجموع بخش ساختمان در 9 ماهه گذشته یعنی در سه ماهه زمستان و شش ماهه اول سال 99 چیزی حدود یک و نیم درصد رشد منفی داشته و بخش خدمات وضع بدتری را شاهد بود.

معاون وزیر کار در امور اقتصادی همچنین افزایش بودجه تهران در چند سال اخیر را خطای استراتژی خواند و  ادامه داد: افزایش بودجه تهران در سال 98 از 18 هزار میلیارد تومان به 24 هزار میلیارد تومان و در سال 99 از 24 هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان یک خطا بود؛ چراکه به نظر می‌رسد این افزایش ها واقع بینانه نبوده است، اما ملاحظاتی که برای پایان پروژه های نیمه تمام در سال آخر وجود دارد قابل قبول است.

به گفته وی؛ درآمدهای حاصل از حمل و نقل هم کاهش پیدا کرده به گونه‌ای که در هشت ماهه اول سال درآمدهای بی‌آرتی حدود 60 درصد کاهش پیدا کرده و درآمدهای حاصل از اتوبوس‌های بخش خصوصی حدود 70 درصد و درآمدهای مترو در بهترین شرایط چیزی حدود 50 درصد کاهش یافته است.

میرزایی تاکید کرد: در هشت ماهه اول امسال در بهترین شرایط بودجه شهرداری حدود 70 درصد محقق شد و به نظر نمی‌رسد که تا پایان سال میزان تحقق بیشتر شود. چراکه با نوسانات هزینه ها شهرداری بخش زیادی از درآمدهایش را ازدست داده و از این جهت با خسران زیادی مواجه شده است و این امر بر عملکرد مدیریت شهری پنجم کاملا محسوس است.

 وی با بیان اینکه شهرداری تهران فرصت طلایی تامین مالی در بازار سرمایه را در سال 97 و 98 از دست داد، گفت: شهرداری می توانست با اوراق بهادارسازی دارایی‌های خود و عرضه آن در بازار سرمایه تامین مالی و پروژه های ناتمام خود را تمام کند. اکنون تنها راه حلی که وجود دارد منابعی است که در کمیسیون ماده 100 وجود دارد؛ شهرداری باید با یک تصمیم جدی بخش بزرگی از جرایم غیر نقد را به نقد تبدیل و مشکل شهروندان خود را حل کند.

 

شهرداری مسؤلیت اصلی برای حفظ اقتصاد شهر را بر عهده ندارد

در ادامه این نشست رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران ضمن گرامی داشت هفته پژوهش، گفت: پاندمی کرونا یک تصویر جدیدی از جهان به نمایش گذاشت و واقعیت هایی رابه ما یادآور شد که در بحران‌های پیشین کمتر به آنها توجه کرده بودیم.

مجید فراهانی با بیان این مطلب افزود: این اخلال در تاب آوری شهری فقط منحصر به سازه ها و بناهای شهر نیست، بلکه اکو سیسیتم شهر و زندگی شهروندان به آن وابسته است. ازاین رو برای نظافت و گندزدایی مؤثر در شهر و حمل و نقل عمومی، مترو، اتوبوس، ایستگاه های اتوبوس بیش از پیش برنامه ریزی صورت گرفت و ماشین آلات جدید در همین راستا برای آتش نشانی خریداری شد و ماشین آلات گذشته نوسازی شد.

وی با بیان اینکه شهرداری مسؤلیت اصلی برای حفظ اقتصاد شهر را بر عهده ندارد ولی نمی‌تواند به آسیب‌های اجتماعی بی توجه باشد، ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد میزان کارتن خوابهای تهران که به گرمخانه ها مراجعه می کنند بیش از دو برابر شده است و همین آمار نشان می دهد که جرم و جنایت در شهر تهران بیش از دو برابر شده که نیازمند توجه است.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: اعطای تسهیلات، معافیت و تخفیف در پرداخت عوارض و بهای خدمات خصوصا به مجموعه هایی که آسیب دیدند جزو کارهایی بود که صورت گرفت و با مصوبه شورای شهر بیش از 50 درصد از اجاره بهای کسانی که از خدمات شهرداری استفاده می کردند، بخشیده شد.

فراهانی با اشاره به بررسی شورا در بحث هزینه اجتناب ناپذیر شهرداری یادآور شد: برای اداره شهرداری، حقوق و دستمزد، نگهداشت شهر و برای پرداخت بخشی از بدهی‌هایی که در سرفصل آمده، ماهانه حدود هزار میلیارد تومان نیاز است که متاسفانه با توجه به هزینه‌های تحمیلی شیوع کرونا این رقم افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق بودجه سال 99 سه سناریو بدبینانه، میانه و خوشبینانه را پیش بینی کرده ایم، تاکید کرد: مساله کسری بودجه شهرداری تهران در تمامی سال ها وجود داشت و از سال 87 تا سال 95 همواره بیش از 20 درصد این کسری بودجه را داشتیم، اما در سال 95 رکورد عدد کسری بودجه به 38 و شش دهم درصد رسید که این امر باید با تلاش به حداقل خود برسد.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تحقق بودجه بدون سیاستگذاری مشترک بین شورای شهر و شهرداری امکان پذیر نخواهد بود، گفت: در این راستا چند اقدام مهم از جمله تشویق و تحرک مبتنی بر مشوق های پرداخت به ویژه تخفیف در بخش منابع مالی در بسته محرک اقتصادی کرونا که توسط شهرداری به شورا ارائه شد، دیده شد و در مورد بعدی الزام شهرداری تهران به ارائه طرح ورود شرکت های شهرداری در بازارهای سود ده و بازار بورس به عنوان یکی از فضاهایی که می تواند درامد ایجاد کند را مطرح کردیم که متاسفانه شهرداری تهران با تعلل در اجرای برخی از احکام مصوبه، فرصت حضور در بازار بورس را از دست داد و اکنون در حال برگزاری جلسات واگذاری دو شرکت شهروند و همشهری هستند که امیدواریم تا پایان سال این اتفاق رخ دهد.

وی افزود: آخرین آمار در 9 ماهه اول سال نشان می‌دهد که حدود 30 درصد عدم تحقق منابع بودجه را شاهد هستیم، امیدواریم شهرداری تهران علی رغم رکود در ساخت و ساز و کاهش جدی تقاضای صدور پروانه ساختمانی تا پایان سال با روش‌های پیشنهادی ما این مساله را پشت سر بگذارد و کسری بودجه را به حداقل برساند.

مجید فراهانی با اشاره به بحث توسعه محلی و کاهش شکاف فقر شهری، ادامه داد: بحث توسعه محلی و کاهش شکاف فقر شهری به عنوان دومین استراتژی دنبال شده از سوی شورا پیگیری شد، فقر شهری تهران در ابعاد گوناگون از فقر مسکن تا امکانات رفاهی زندگی خصوصا در دوران کرونا افزایش جدی داشت که با یک شکاف نا برابر در دسترسی به امکانات و زیرساخت‌های شهری مواجه هستیم. نقشه‌های وضعیت شهری در شیوع کرونا و انطباق آن با فقر شهری گویای این نابرابری است و نشان می دهد که غفلت از توزیع عادلانه سرانه چگونه بحران را تشدید و تاب آوری محلات را دچار معضل می‌کند.

وی  با اشاره به اجتماعی سازی و مشارکت اجتماعات محلی این دو آیتم را بهترین الگوی مدیریت بحران خواند و بیان کرد: اجتماعی سازی می‌تواند تحقق پذیری برنامه را افزایش دهد که در این میان شورایاری ها علی رغم محدودیت های بسیاری که دارند، نقش موثری را در اراتقاء تاب آوری محلات ایفا کردند.

به گفته وی در تبصره 35 بودجه سال 1399 شهرداری تهران مکلف به اجرای پروژه‌های توسعه محلی شد تا نابرابری‌ها کاهش یابد و شاهد افزایش کیفیت زندگی شهروندان باشیم؛ همچنین سیاست اجتماعی و رفاهی شهری در سال 1399 مورد توجه بود و در سال 1400 نیز با توجه به اثرات عمیق اجتماعی این مساله همچنان بخشی از بودجه آن به سمت فقرزدایی و کمک به آسیب دیدگان اجتماعی است.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران یادآور شد: شهرداری در قالب ایفای مسئولیت اجتماعی شهری بخشی از اقدامات و فعالیت های خود مثل مسکن اجتماعی استیجاری، بحث مشاغل غیر رسمی دستفروشان، کودکان کار و مهاجران را بازآفرینی کند.

 

کرونا و رکود اقتصادی عامل اصلی کاهش درآمد شهرداری

مدیرکل سازمان برنامه و بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه این وبینار تخصصی گفت: بحث رکود و کرونا درآمد شهرداری را بسیار کاهش داد و حوزه حمل و نقل به صورت جدی دچار آسیب شد.

علی اکبر اسدی با ارائه راهکار برای رفع این معضلات افزود: در ابتدا باید هزینه‌های جاری را کاهش دهیم و سپس با افزایش بهره وری در راستای رفع معضل گام بر داریم.

وی اصلاح ساختار را بحثی جدی دانست و عنوان کرد: بسیاری از سازمان‌ها در شهرداری ایجاد شدند تا کمکی برای شهرداری باشند اما در قالب یک شرکت زیان می‌رسانند؛ در نتیجه بحث اصلاح ساختار باید به صورت جدی دنبال شود.

مدیر کل سازمان برنامه و بودجه شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: باید تکمیل پروژه های نیمه تمام را در دستور کار قرار دهیم و بعد به سمت پروژه‌های محله محور و خرد برویم، همچنین بحث دیگر بحث بازسازی به جای خرید است، برای افزایش درآمد شهرداری می توان به سمت فروش محصولات به صورت اینترنتی حرکت کرد.

وی بیان کرد: باید اخذ عوارض پروانه ساخت وساز بلند مدت شود و مردم در طولانی مدت پول را پرداخت کنند تا شهرداری در بحث درآمد به یک ثبات برسد.

اسدی یادآور شد: شرایط مالی دولت به لحاظ تحریم‌ها و کاهش فروش نفت سخت شده است. اما در حوزه حمل و  نقل چه به صورت نقد و چه با اعطای تسهیلات، شهرداری را یاری کرده است. مصوبه ای هم از محل تبصره 19 در حوزه مترو داشتیم که کلیات آن هفته گذشته به تصویب رسید و مقرر شده با ورود بخش خصوصی به این حوزه، دولت کمک هایی را هم به شهرداری داشته باشد.

مدیرکل سازمان برنامه و بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تاکید کرد: عوارض فرآورده های نفتی مابه‌التفاوت قیمت دارد که براساس مصوبه مجلس و سران سه قوه عوارض آن در اختیار ما و شهرداری قرار نمی گیرد، لذا پیگیری کردیم امسال اصلاح شود.

 

فعالیت زیان‌زا را نمی‌توان وارد بازار سرمایه کرد

 معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران نیز مسئولیت تامین منابع در شهرداری را بحث مهمی خواند و گفت: باید سه آیتم تنوع درآمدها، تداوم و پایداری مولفه‌های کیفیتی و تعدد منابع را در نظر گرفت تا سه گام مشخص را پیش رو داشته باشیم.

عبدالحمید امامی افزود: در سال جاری بودجه سرمایه گذاری 10 برابر شده است؛ سال 97 که برای سال 98 بودجه نویسی صورت گرفت، بودجه را از رقم 16 هزار به 18 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم تا فعالیت و عملکرد بیشتر شود که خوشبختانه در سال 98 بیش از 95 درصد بودجه محقق شد.

وی ادامه داد: استقلال نظام بهای تمام شده برای شهرداری مهم است که خوشبختانه از این آیتم عبور کردیم، همچنین اختصاصی سازی عملکرد بنگاه‌ها نیز بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

امامی با اشاره به تقسیم‌بندی سازمان‌ها به سه دسته بیان کرد: برخی از سازمان‌ها سودآور بوده، برخی نیز متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی شهرداری است، بخش‌هایی هم هستند که مثل سازمان پسماند کاملا خدمات ده هستند و باید با برنامه ریزی صحیح سودآور شوند.

وی با بیان اینکه بحث استفاده از بازار سرمایه نیز در این میان مطرح شد، یادآور شد: بازار سرمایه باید سودده باشد، زیان را نمی‌توان وارد چنین بازاری کرد، لذا امیدواریم دو شرکت شهروند و شرکت همشهری را به بورس وارد کنیم تا در جهت بازار سرمایه گام برداریم.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: حداقل هزینه هزار و 100 میلیارد تومان حقوق ماهیانه است، در حالیکه اقساط اوراق مشارکت، اقساط وام ها و ... هزینه اجتناب ناپذیر است، در ماه جاری در دو هفته تعطیلی اخیر درآمدها به پنج میلیارد درآمد در روز رسید، رویکرد ما تعاملی است و خوشبختانه این رویکرد پروژه ها را سرپا نگه داشته است.

به گفته امامی؛ در این راستا تعامل با دستگاه‌های مختلفی مثل دارایی، بانک‌ها و قوه قضائیه را داشتیم که در اغلب موارد این امر به نفع شهرداری تمام شد و در این دوران افزایش بدهی نداشتیم و افزایش‌ها ناشی از افزایش سود بانکی وام های قبلی است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با اشاره به طرح صدور "برات کارت" از سوی شهرداری تهران برای پرداخت بدهی پیمانکاران گفت: خوشبختانه شهرداری وضعیت مطلوبی دارد اما این وضعیت مطلوب باید بالفعل شود و لازمه آن وجود یک متولی متمرکز درآمدی است که آن را به عنوان پشتوانه تاب آوری سایر بخش ها ایجاد کند.

 

تاثیر بحران‌های اقتصادی بر مدیریت های محلی

استاد دانشگاه تربیت مدرس، با بیان اینکه شاخص رشد اقتصادی بحران‌ها را بیان می‌کند، گفت: آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد چندین سال است پی‌درپی با رکود اقتصادی یکی از شاخص‌های مهم بحران اقتصادی مواجه هستیم، این بحران‌ها و رکود اقتصادی نشانه‌هایی مثل نرخ بیکاری، کاهش سرمایه گذاری، سقوط بازار سهام و... را دارد.

نادر مهرگان، افزود: معمولان بحران ها به گونه ای است که وقتی اتفاق می‌افتد در لحظه صورت می گیرد اما درمان آن به سادگی نیست و زمان‌بر است. اگر بر بحران های اقتصادی از جنبه آن که بر درآمد شهرداری ها چه تاثیری دارند تاکید کنیم، می‌بینیم اگر همه فعالیت‌های اقتصادی دچار بحران شود، تاثیر چندانی بر درآمد شهرداری‌ها نخواهد گذاشت، اما آنچه که بیشتر در مدیریت شهری و درآمد شهری تاثیردارد، رکود و بحران اقتصادی است که در بخش هایی مثل مسکن و خدمات اتفاق می‌افتد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: باید در بحث رکود و بحران اقتصادی به طور خاص به بخش های خاصی از اقتصاد توجه کنیم که خوشبختانه بخش‌هایی که شهرداری با آن سر و کار دارد، ارتباطی با بحث تحریم ها ندار، اما آنچه که باعث رکود بحث اقتصادی در مسکن شده است عوامل دیگری غیر از تحریم هستند.

مهرگان با بیان اینکه مدیرانی که در بحث شهرداری فعالیت دارند، باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که در آینده حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود و بیمار ‌کرونا از بین برود ما کماکان شاهد رکود اقتصادی در بخش مسکن خواهیم بود، ادامه داد: قسمت عمده‌ای از درآمد شهرداری‌ها در تهران و در اغلب کلانشهرهای ایران وابسته به رونق اقتصادی بخش مسکن است، پروانه‌های ساخت و سازی که شهرداری صادر می‌شود، نشانه هایی از این است که این رکود در سال های اخیر بسیار زیاد بوده و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

وی بیان کرد: کرونا بحث خدمات را سرعت بخشیده و خدمات به صورت شبکه توزیع می‌شود که لزوماً ممکن است محل استقرار آنان در شهر تهران نباشد؛ شهرداری‌ها باید سیاست خود را بر اساس رکودی که در بخش مسکن رخ می‌دهد، اصلاح کنند و پیش‌بینی درآمدهایشان را مورد تجدید نظر قرار دهند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با تاکید براینکه شهرداری ها باید یک صندوق ذخیره داشته باشند، یادآور شد: همانند دولت که یک صندوق ذخیره ارزی دارد، شهرداری باید صندوقی را داشته باشد تا در سال‌هایی که درآمدها قابل توجه است، بخشی از آن را از طریق خرید اوراق و سهام نگهداری کند تا بتواند روند با ثباتی را در درآمدها و هزینه هایشان به وجود آورد که متأثر از بحران اقتصادی نشود.

مهرگان یکی از وظایف دولت‌ها و نهادهای اجتماعی و شهرداری‌ها متعادل کردن نوسانات و ریسک ها دانست و تاکید کرد: شهرداری باید به این نکته توجه داشته باشد که وقتی رکود بوده است، بازهم درآمد وجود دارد، اما در رکود اقتصادی درآمدها در فعالیت‌های اقتصادی دیگری هم هست.

استاد دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: ورود به بورس نیز نکته دیگری است که شهرداری می‌تواند به آن توجه کند، همچنین مشارکت بخش خصوصی می‌تواند شهرداری را در شرایط بحران مالی کمک کند.

 

نقش نهادها در تقویت نظام مالی و چالش های مرتبط

عضو هیئت علمی دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان نیز با حضور در این وبینار گفت: بحرانی که شهرداری و نظام مالی شهرداری با آن مواجه هست به دو بحران درونی و بحران بیرونی تقسیم می‌شود.

ناصر یارمحمدیان، افزود: بحران درونی شهرداری ها بخش عمده آن است که به ساختار نامناسب شهرداری و بحث نظام مالی نامناسبی که طی 50 سال اخیر گریبانگیر شهرداری‌ها شده مرتبط است و برخی چالش‌های قانونی که نظام مالی شهرداری با آن مواجه است نیز بر این بحران ها می افزاید.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه در بحث بحران‌های بیرونی نیز کرونا، تحریم و جهش‌های قیمتی متاثر از کرونا، تحریم و سیاست‌های دولت دخیل هستند، ادامه داد: مطالعاتی را در مورد چالش‌های قانونی و حقوقی که شهرداری‌ها به واسطه قانونگذار مواجه شدند انجام داده‌ایم، در این مطالعات مشخص شد به لحاظ منابع درآمدی نقش مجلس و دولت را بیش از شوراها برای شهرداری تعریف کرده‌ایم.

یارمحمدیان ادامه داد: چالش هایی توسط نظام‌های حقوقی برای شهرداری‌ها به وجود آمده که دو هفته پیش با تصویب ماده 53 نگاه و نظر شهرداری ها و حوزه شهری را به موضوع جلب کرد، بحث عدم استقلال شهرداری‌ها و اختیارات مالی ضعیف آنها بود که این امر ناشی از شناخت شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیردولتی در کشور است که این اولین چالشی است که نظام قانونی برای شهرداری ایجاد کرده و پیامدهایی را به دنبال داشته است.

وی افزود: با وجود آنکه اصول متعدد قانون اساسی شورای شهر را به عنوان یک رکن اساسی در نظام مدیریت پذیرفته اما تفسیر مضیقی که شورای نگهبان نسبت به این اصول دارد مشکلاتی را برای شهرداری ها ایجاد کرده است؛ همچنین مشخص نیست شوراها در در نظام جمهوری اسلامی جزو موسسات عمومی یا نهاد عمومی محسوب می شوند که این امر نیز معضلاتی را به همراه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان تاکید کرد: اولین نکته مهم این است که شهرداری رویکرد مالی خود را از دو رویکرد استقراض و ریاضت اقتصادی در شرایط بحران مشخص کند و بر اساس افق زمانی و انتظاراتی که شهرداری ها دارند، بحث اولویت بندی پروژه ها نیز بسیار مهم است، همچنین بحث انعطاف پذیری برنامه ها نیز حائز اهمیت است که شهرداری‌ها در شرایط بحران باید این را مدنظر قرار دهند.

در پایان این وبینار براساس یکی از محورهای دوازدهمین جشنواره که تقدیر از آثار ارسالی متخصصان حوزه‌ها بود، اثر محمدحسین شریف زادگان، استاد دانشگاه شهید بهشتی تحت عنوان "توسعه درون‌زایی منطقه‌ای و رهبری نهادها" به عنوان اثر برتر شناخته و تقدیر شد.

 

نحوه ارجاع به اثر

پژوهشگران حاضر در وبینار آنلاین تامین مالی شهرداری ها در شرایط بحران از سلسله نشست های علمی دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری(مجمع شهری تهران) عنوان کردند شیوع بیماری کرونا بیشترین آسیب را به منابع مالی شهرداری ها به ویژه شهرداری تهران وارد کرده و تاب آوری این کلانشهر را در مواجهه با این بحران پایین آورد. بر همین اساس در شرایط کنونی بدون سیاستگذاریمشترک بین شورا و شهرداری تهران بودجه این نهاد مردمی محقق نمی شود.

rating
به اشتراک گذاری

اخبار مرکز نشست‌های مرکز

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

| print