بیاب
جزییات مطلب
print
نشست تخصصی «مدیریت کیفیت در پروژه های عمرانی» برگزار شد

نشست تخصصی «مدیریت کیفیت در پروژه های عمرانی» برگزار شد

نشست تخصصی «مدیریت کیفیت در پروژه‌های عمرانی» توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در نشست تخصصی «مدیریت کیفیت در پروژه‌های عمرانی» سید محمد مجابی معاون علم و فناوری مرکز ضمن خیر مقدم به اهمیت به سزای مدیریت کیفیت پرداخت و گفت: شهرداری تهران در سال 84 بیش از 140 میلیارد تومان پروژه عمرانی داشته است. این میزان  در سال 88 به 900 میلیارد تومان رسید و  از 4 سال بیش  تاکنون 2350 میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی هزینه شده است. لذا بحث مدیریت کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا باید برآورد شود که چه میزان تاکنون درپروژه های عمرانی هزینه شده است.
وی با بیان اینکه اکنون مدیریت کیفیت در پروژه‌های عمرانی مشکلات فراوانی دارد افزود: بهتر است برای حل این مشکلات بازنگری جدی در تمام بحث‌های مدیریت کیفیت کشور صورت گیرد.
8 اصل اساسی در مدیریت کیفیت
سخنران نخست نشست تخصصی «مدیریت کیفیت در پروژه‌های عمرانی» مهندس اکبر ترکان، مدیر گروه پژوهشی امور زیربنایی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که در خصوص چگونگی تحقق کیفیت مطلوب در پروژه‌های عمرانی سخن گفت.  
وی در این نشست به برنامه‌های مدیریت کیفیت، نقش بیمه‌ها به عنوان تضمین کننده کیفیت و ایمنی نقش پشتیبانی کننده بیمه توسط بانکها و مبارزه با فساد در همه سطوح اجرای پروژه پرداخت.
ترکان گفت: بهبود کیفیت  شامل بهبود در فرایندها، بهبود در محصول، بهبود در منابع انسانی و... است. استانداردهای ایزو، حلقه‌های کیفیت، کایزن، مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار و... متدهایی برای بهبود کیفیت به شمار می‌روند.
به گفته وی، مدیریت کیفیت جامع، نگرشي است كه بر مبناي آن مديريت سازمان با مشاركت تمامي ذی نفعان (كاركنان، مشتريان، تأمين‌كنندگان و...) به بهبود مستمر كيفيت كه منجر به جلب رضايت مشتري مي‌شود، مي‌پردازد.
ترکان در ادامه به اصول اساسی مدیریت کیفیت جامع اشاره کرد و گفت: این اصول شامل اصول اساسی مدیریت کیفیت جامع، تمركز بر مشتري، تمركز بر فرایند عمليات و نتايج، پيشگيري به جاي بازسازي، بسيج كردن مهارت و تخصص نيروي كار،  تصميم گيري بر پايه اطلاعات و بازخورد می شود.
وی عوامل موثر در موفقیت مديريت كيفيت جامع را بر شمرد و افزود: حمايت مديريت عالي سازمان؛ اعتنا و توجه به به مشتري (مراجع)؛ برنامه‌ريزي راهبردي بلند مدت؛ پرورش كاركنان و قدرشناسي از آنان؛ دادن اقتدار به كاركنان و تشويق كار تيمي؛ سنجش و تحليل توليدات يا خدمات و فراگردهاي آن و تضمين كيفيت از جمله عوامل موثر در موفقیت مدیریت کیفیت جامع هستند.
مدیر گروه پژوهشی امور زیربنایی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مدیریت کیفیت جامع در پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: برای اجرای پروژه‌های عمرانی باکیفیت لازم است مصالح، روش‌ها، انجام دهندگان کار، ماشین آلات و تأسیسات، و مدیریت از استاندارد برخوردار باشند.
ترکان در خصوص نقش بانک در کیفیت پروژه های عمرانی گفت: بانکها برای کاهش ریسک تسهیلات پرداختی نیازمند اطمینان از پوشش بیمه‌ای پروژه هستند.
وی در پایان اظهار کرد: شهرداری تهران کفایت خود را در مدیریت پروژه های بزرگ نشان داده، اما هنوز اطمینانی از توانایی شهرداری در مبارزه با فساد به وجود نیامده است.
مدیریت کیفیت مصالح ساختمانی و روش اجرا
دکتر محمد شکرچی زاده،  عضو هیات علمی دانشکده عمران پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران نیز یکی دیگر از سخنرانان این نشست تخصصی بود که به مدیریت کیفیت مصالح ساختمانی و روش‌های اجرا پرداخت.
وی با بیان اینکه  گذار مدیریت به سمت کیفیت است، گفت: متاسفانه توجه بیش از حد به کمیت باعث ‌ بی توجهی به کیفیت شده است.
شکرچی زاده، مدیریت کیفیت پروژه را شامل مدیریت کیفیت اجرا و مدیریت کیفیت مصالح دانست.
این عضو هیات علمی دانشکده عمران پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران در ادامه به قاعده 5 اشاره کرد و گفت: نبود مدیریت کیفیت مصالح باعث افزایش تصاعدی هزینه ها با ضریب تقریبی 5  می شود.
وی در ادامه مدیریت کیفیت مصالح ساختمانی را شامل 7 پروسه دانست و افزود: این پروسه شامل ارائه برنامه کیفی، سازماندهی مهندسی خرید    QC/QA (تضمین کیفیت و کنترل کیفیت)، طراحی و ضوابط، ارزیابی کیفی تولید کننده، راست آزمایی محصل قبل و بعد از حمل، QC/QA مصالح در کارگاه و ممیزی ارزیابی می شود.  
 شکرچی زاده با اشاره به اینکه برنامه کیفی مناسب از دیرکردهای ناشی از افت کیفیت در سیستم جلوگیری می کند، افزود: نداشتن برنامه کیفی موجب  بوجود آمدن تغییرات مداوم و سردرگمی می‌گردد و باعث افت کیفیت نیز می شود.
وی اظهار کرد: وجود سازمان مناسب نیروی انسانی برای مدیریت کیفیت ضروری است.        
این عضو هیات علمی دانشکده عمران پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران گفت: چرخه کیفی مصالح شامل چارت سازمانی مناسب، ارتباط مستمر با تولید کننده، انجام مراحل بازرسی، کنترل کیفیت در حین اجرا می شود.
شکرچی زاده گفت: کنترل کیفیت مصالح به عنوان فاکتور پر اهمیت در قرارداد کارفرما و پیمانکار ذکر شود تا از این طریق پیمانکار در خرید مصالح دقت کافی را به عمل آورد.
وی تصریح کرد: چنانچه ضمن اجرای کارهای ساختمانی و در نتیجه بازرسی ساختمان ملاحظه شود که کارها طبق نقشه‌های اجرایی انجام نیافته یا در اجرای بعضی از قسمت‌های کار اصول فنی مراعات نشده است بازرسان ساختمان باید مراتب را به مسؤول کارگاه تذکر دهند و در صورتی که معایب موجود احتمال بروز خطری برای ساختمان داشته باشند، از کمیسیون فنی بدوی() تقاضای رسیدگی فوری کنند.
وی خاطر نشان کرد: بهبود ساختار سازمانی در تشکیلات مدیریت و نظارت بر ساخت و ساز شهری از مهمترین عوامل برای ارتقاء بهره وری در این زمینه است.
انواع استانداردهای مورد کاربرد در پروژه های عمرانی
 همچنین مهندس مژگان امانی، مدیر عامل شرکت بین‌المللی آگرین سیس، نماینده شرکت ASYS اسپانیا نیز در زمینه صدور گواهینامه های مدیریت کیفیت در خصوص مبانی و اصول مدیریت کیفیت و استانداردهای مدیریت کیفیت در پروژه‌های عمرانی سخنرانی کرد.
وی انواع استانداردهای مورد کاربرد در پروژه های عمرانی را شامل استاندارد سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9001:2008)، استاندارد سیستم مدیریت محیط زیست (ISO 14001:2004)، استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای (OHSAS 18001:2007) و استاندارد سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE-MS) ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بیان کرد.
امانی هدف از اجرای  به  تعاریف بیان شده در سیستم مدیریت کیفیت (9001:2008 ISO) اشاره کرد و گفت: یکی از این تعاریف انجام فعالیت‌های همسو و جهت‌دار به منظور هدایت و کنترل یک سازمان با مدنظر داشتن کیفیت می‌باشد.
وی افزود: هدف از اجرای سیستم های مدیریت کیفیت شامل کاهش میزان شکایات مشتریان و محصول مرجوعی، عملکرد سیستماتیک و قابل پیش بینی، اصلاح خطاها و پیشگیری از وقوع مجدد آنها، ایجاد اعتماد در مشتریان  و  گسترش فرهنگ سازی و تفکر سیستماتیک می شود.
به گفته وی، این سری از استانداردها، استانـدارد فرآیند هستند. در هر سازمانی قابل پیـاده سازی می‌باشند و هدف از ایجاد آن، اطمینان از رسیدن به کیفیت تعیین شده و ایجاد اطمینان در مشتری است.
مدیر عامل شرکت بین‌المللی آگرین سیس در ادامه به استاندارد سیستم مدیریت محیط زیست پرداخت و گفت: کاربرد استانداردهای سری 14000  ISO نشان دهنده تعهد سازمان به حفظ محیط زیست، راهنمایی برای توسعه یک سیستم مدیریت زیست محیطی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است.
امانی اهداف کلی استاندارد 14001:2004 ISO را حمایت از حفاظت محیط زیست، پیشگیری از آلودگی، تعادل با نیازهای اجتماعی-اقتصادی، بهبود عملکرد زیست محیطی سازمان، جهت گواهی نمودن، ثبت نمودن یا خود اظهاری سیستم مدیریت محیطی زیستی یک سازمان وایجاد اطمینان در طرفهای زینفع نسبت به وجود یک سیستم مدیریت محیط زیستی مناسب بیان کرد.
وی در ادامه به اهداف اوليه در ايجاد سيستم هاي مديريت ايمني و بهداشت پرداخت و گفت: ايجاد يك سيستم تركيبي در ارتباط با ساير سيستم هاي مديريتي، ايجاد سيستم اندازه گيري و بهبود ايمني و بهداشت، ارزيابي عملكرد و گستره سطح بهداشت، تعيين درجه انطباق با استانداردهای ایمنی و بهداشت و ايجاد سيستم تضمين ايمني و بهداشت  از جمله این اهداف است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: مزایای استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای شامل کاهش غیبت ناشی از حوادث، افزایش بهره وری، جبران هزینه ناشی از ایمنی، ارتباط بهتر با مشتریان،  ایجاد روحیه بهترکارکنان  و تثبیت نیروی انسانی می شود.
اثرات اجرايي سيستم هاي مديريت در سازمانهاي عمراني
دکتر امیررضا جوادی، مدیر عامل شرکت مهندسی پویندگان ایمنی و کیفیت نیز در خصوص ارائه گام‌ها و مراحل اجرای استانداردها به همراه ارائه نمونه‌ای از پروژه‌های عمرانی که در آن از مدیریت کیفیت استفاده شده است سخن گفت.
به گفته وی، طرح ريزي سيستم و روش کنترل، وظايف مديريت، مديريت منابع و محيط کار، سيکل پديد‌اوري محصول و پايش انداره گيري و اقدام اصلاحي از  الزامات استاندارد  9001:2008 ISOاست.
 جوادی با بیان اینکه مستند سازي از الزامات اصلي استاندارد هاي بين المللي مي باشد افزود: در این راستا باید  روال ها از حالت سليقه اي خارج شود و رسميت يابد.امور سازمان مشخص مي شود. امکان شناسايي مشکلات و نواقص روند هاي اجرايي. امکان کنترل امور و تعيين مغايرت ها ايجاد مي شود. امکان مقايسه روال ها و اثربخشي آنها را ايجاد مي کنند و باعث حفظ حافظه شرکت مي شود.
مدیر عامل شرکت مهندسی پویندگان ایمنی و کیفیت اظهار کرد: سيستم هاي مديريت (کيفيت ، محيط زيست و ايمني و بهداشت حرفه اي ) معجزه نمي کنند بلکه مديران هستند که با بکارگيري آنها موفق مي شوند.
وی با بیان اینکه  استاندارد هاي مديريت حداقل ها را براي يک سامانه مديريت بيان مي کنند خاطر نشان کرد:بسياري از شرکت ها با بکارگيري ناقص و يا نادرست اين استانداردها دچار مشکلات فراواني شده اند.
گفتنی است، در پایان این نشست نیز جلسه پرسش و پاسخ به مدیریت دکتر امیر علی مصطفوی مقدم  بر گزار شد.
تکمیل شده این گزارش را در روزهای آتی می خوانید.






اخبار مرکز
| print

  نظرات


مطالب مرتبط:RELATEDARTICLES:1391/06/27 06:31:00 ب.ظ,[1],[label],[5]RELATEDARTICLES:1391/06/19 01:53:00 ب.ظ,[1],[label],[5]RELATEDARTICLES:1391/06/21 08:42:00 ق.ظ,[1],[label],[5]RELATEDARTICLES:1391/05/28 08:31:00 ق.ظ,[1],[label],[5]
جستجو
آرشیو مطالب
دسته بندی