| 06 اردیبهشت 1398

بازنگری نظام‌نامه پژوهشی شهر تهران از اولویت‌های مرکز مطالعات است

1397/11/16 | 11:45 | 149 | 0
بازنگری نظام‌نامه پژوهشی شهر تهران از اولویت‌های مرکز مطالعات است

کتاب «مدیریت تعمیر و نگهداری تونل‌های ماشین‌روی شهری» با حضور ایرج معزی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و میثم بصیرت، سرپرست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران رونمایی شد.

به گزارش روابطعمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، میثم بصیرت، سرپرست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در هشتاد و ششمین جلسه کمیته پژوهشی استانداردسازی عمرانی و زیرساخت‌های شهری که در ساختمان معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران برگزار شد، جلسات این کمیته پژوهشی را منظم‌ترین جلسات در میان دیگر کمیتههای پژوهشی از لحاظ تعداد جلسه‌ها و خروجی آن‌ها دانست و گفت: تلاش مرکز مطالعات در این کمیته‌ها عملیاتی کردن کاربست‌ها و حل مسائل کنونی شهرداری تهران است.

وی ضمن قدردانی از معاونت فنی و عمرانی برای همکاری با مرکز مطالعات در جهت پیشبرد فعالیت‌های پژوهشی خود در حوزه فنی، عمرانی و زیرساخت گفت: با توجه به نظام‌مند شدن فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی شدن این نظامات پژوهشی، نظم و قوام قابل ملاحظه‌ای به فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی شهر تهران داده شده است و یکی از برنامه‌های مهم در دست اقدام مرکز مطالعات بازنگری این نظام‌نامه پژوهشی در جهت بهبود بیشتر فرایند و ابلاغ آن در آینده نزدیک از سوی شهردار تهران است.

علیرضا نوری، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی فنی، عمرانی، استانداردسازی و امور بحران مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران نیز با ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد و فعالیت‌های کمیته پژوهشی در خصوص روند برگزاری این جلسات گفت: بعد از یک سال توقف فعالیت کمیته پژوهشی استانداردسازی عمرانی و زیرساخت‌های شهری، در تیرماه سال جاری روند برگزاری کمیته‌های پژوهشی از سر گرفته شد و نزدیک به 21 موضوع پژوهشی دریافت شد که از میان آن‌ها 10 عنوان به کمیته پژوهشی راه پیدا کردند که 5 عنوان در قالب پروژه‌های کوچک مقیاس و 5 عنوان در قالب پروژه‌های متوسط مقیاس مصوب شدند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری 2 پروژه با عنوان «تدوین دستورالعمل ارزیابی زیست محیطی پروژه‌های عمرانی درون شهری» و «مطالعه تطبیقی پایش و تعمیر و نگهداری پلها» در کمیته پژوهشی به اتمام رسیده است.

در ادامه این جلسه ایرج معزی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به موضوع کتاب «مدیریت تعمیر و نگهداری تونلهای ماشین‌روی شهری»، آماری از تعداد پلها، بزرگراه‌ها، معابر شریانی و تقاطعهای غیر هم‌سطح شهر تهران ارائه کرد و گفت: در حال حاضر طول بزرگراهها و معابر شریانی تهران حدود 593 کیلومتر است که 42 کیلومتر آن در دست اقدام است و تعداد پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح نیز حدود 377 دستگاه است که 40 دستگاه آنها نیز در دست اقدام است.

وی تنها تونلهای در حال مطالعه و بررسی برای ساخت را پروژه شوشتری و ادامه صیاد جنوب- متوسلیان عنوان کرد و گفت: طول تونل‌های بزرگراهی شهر تهران حدود 23.6 کیلومتر است که کمتر از یک کیلومتر آن در دست اقدام است و طول شبکه اصلی جمعآوری آبهای سطحی نیز 528 کیلومتر است که حدود 18 کیلومتر از آن در دست اجرا است.

 معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، تعداد پل‌ها و تقاطعهای غیرهم‌سطح مقاومسازی شده شهر تهران را 19 دستگاه و 3 دستگاه هم در دست اقدام گزارش داد.

معزی بر اهمیت تعمیر و نگهداری سازه‌های ساخته شده در تهران تأکید کرد و افزود: برای تعمیر و نگهداری این سازهها نیازمند همکاری و مدیریت همهجانبه هستیم

سخنران بعدی این جلسه مرتضی قارونی‌نیک، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت تهران و یکی از مؤلفان کتاب «مدیریت تعمیر و نگهداری تونلهای ماشینروی شهری» بود که ضمن قدردانی از رویکرد شهرداری تهران در خصوص بهره‌گیری از فضاهای زیرمینی گفت: این سازه‌ها مهمترین زیرساختهای عمرانی شهری هستند که شهرداری می‌بایست برنامه منظمی برای نگهداری آنها داشته باشد.

وی به مراحل تدوین کتاب «مدیریت تعمیر و نگهداری تونلهای ماشینروی شهری» در دو جلد با همکاری محمدحسن اسماعیلی و رضا موسی‌پور از سال 94 تا اوایل سال 96 اشاره کرد وافزود: با مطالعه و بررسی در خصوص بکارگیری سیستم UTMS در کشورهای توسعهیافته به این نتیجه رسیدیم که در کلان‌شهری مانند تهران نیز می‌بایست از این سامانه به طور سیستماتیک استفاده شود به این معنا که تونل‌های ماشینروی شهری به شکل موردی و موضعی مورد بررسی قرار گیرند به نحوی که اگر خرابی و عیوبی در این سازههای شهری رویت شد بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعمیر آنها اقدام کنیم.

 به گفته‌ی وی هدف اصلی از تألیف این کتاب و معرفی این سامانه، شناسایی پتانسیل موجود در شهر تهران برای نگهداری تونلها و همچنین شناسایی نقصها و کمبودهای موجود در سیستم مدیریت شهری برای جلوگیری از خرابی تونل‌های شهری بوده است.

قارونی‌نیک اضافه کرد: داشتن اطلاعات کافی از چگونگی وضعیت تونل‌ها از طریق  بازرسی‌ سازههای شهری، اتصال سیستم نرم افزاری شهرداری تهران به سامانه UTMS و ایجاد بانک اطلاعاتی، از شاخصهای مهم در پیشبرد سیستم مدیریتی شهر تهران در تعمیر و نگهداری سازه‌های شهری به شمار می‌روند.

در پایان این جلسه میثم بصیرت، سرپرست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و مهندس ایرج معزی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از کتاب «مدیریت تعمیر و نگهداری تونلهای ماشین‌روی شهری» رونمایی کردند و مجلدات این کتاب به مهمانان حاضر در جلسه اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

rating
به اشتراک گذاری

اخبار مرکز

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
| print