| 23 مهر 1398

ضرورت بازنگری سیاست‌های بودجه‌ریزی مبتنی بر درآمدهای مناطق

1397/11/10 | 15:53 | 210 | 0
ضرورت بازنگری سیاست‌های بودجه‌ریزی مبتنی بر درآمدهای مناطق

بر اساس داده‌های مالی نسبت درآمد به تعهدات منطقه 5 شهرداری تهران به عنوان نمونه در سال 90 بیش از 100 درصد بوده است، این در حالی است که این عدد در سال‌های اخیر به حدود 50 درصد کاهش یافته است.

 

به گزارش روابط‌عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، سومین نشست از سلسله نشست‌های پژوهش‌های کاربست‌محور برای به اشتراک‌گذاری نتایج پروژه «پیش‌بینی تحقق درآمدهای منطقه 5» در سالن اجتماعات شهرداری منطقه5 برگزار شد.

سید‌حسین حسینی دانش‌آموخته مهندسی صنایع و مجری این پروژه با بیان اینکه در این نشست موضوع وضعیت درآمدی شهرداری منطقه 5 در فاصله زمانی سال‌های 90 تا 97 و چشم انداز 1404 بررسی می شود، گفت: در حال حاضر مهمترین منابع درآمدهای شهرداری را درآمدهای پسماند، زیرساخت‌ها و ساخت و سازها تشکیل می‌دهند.

حسینی با اشاره به نتایج بدست آمده از این پژوهش گفت: پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آتی منابع درآمدی ناپایدار کاهش قابل توجهی داشته باشد و در عین حال افزایش هزینه‌های جاری شهرداری، این سازمان را با چالش جدی روبه‌‍رو نماید بنابراین لازم است بر روی کاهش هزینه‌ها و افزایش سهم درآمدی از منابع پایدار تمرکز شود.

وی بر وجود پتانسیل بالای درآمدزایی از پسماند خشک تأکید و پیشنهاد کرد تا برنامه‌ریزیی لازم برای سرمایه‌گذاری در ایستگاه‌های بازیافت انجام شود تا با تجهیز این مراکز بر اساس تکنولوژی روز جهانی و استانداردهای بین‌المللی، بازیافت با کارآیی بیشتری انجام شده و درآمد بیشتری از این بخش حاصل شود.

حسینی همچنین فرهنگ‌سازی بهتر برای کاهش تولید پسماند تر از مبدا را موجب کاهش هزینه‌های در این بخش دانست و گفت: سرانه تولید پسماند در شهر تهران نسبت به نرم جهانی بسیار بالاست، و می‌بایست بودجه فرهنگ‌سازی بر روی کاهش این سرانه متمرکز شود.

وی در ادامه از بررسی روندهای وصول درآمدهای پایدار شهرداری در این پژوهش خبر داد و گفت: درصد وصول بدهی‌های عوارض با شیب ملایمی در حال افزایش است اما این موضوع در مقابله با افزایش افسارگسیخته هزینه‌ها کافی نبوده و لازم است سیاست‌های افزایش وصول درآمد مانند ایجاد مشوق‌های هوشمند که شهروندان را نسبت به پرداخت به موقع عوارض بیشتر ترغیب می‌نماید اتخاذ گردد.

در ادامه این جلسه انور مصطفوی مشاور معاونت مطالعات امور اجتماعی و اقتصادی مرکز مطالعات بر تلاش این مرکز در مسأله‌مند بودن تعریف پروژه‌ها تأکید کرد و گفت: به دنبال مسأله‌یابی به ویژه در مناطق دارای اهمیت هستیم تا شهر بتواند از کاربست پروژه‌های پژوهشی بهره لازم را ببرد.

در ادامه این نشست احمد رسولی دانش‌آموخته اقتصاد و مدرس دانشگاه با بیان اینکه ذهنیت مدیران ارشد از درآمدزایی در مناطق شهرداری با واقعیت تفاوت دارد، تصریح کرد: متأسفانه این شکاف به مرور در حال عمیق‌تر شدن است و در پروژه‌های کاربردی که هدف آن سیاست‌گذاری است نظرات خبرگان دارای جذابیت بیشتری برای کارفرما است؛ این در حالی است که شاید این نظرات با واقعیت موجود تطابق زیادی نداشته باشد.

رسولی با بیان اینکه در این پروژه ابتدا تحقق درآمد از تعهدات بیشتر بوده، افزود: در شهرداری رفتار در حوزه درآمدهای شهری اشباع شونده است و این موضوع مدیران شهری را در آینده با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به کمبود داده‌های درآمدی در شهرداری گفت: این داده‌ها نزدیک به یک دهه است که ثبت می‌شوند و بیشتر ماهیت حسابداری دارند با این حال با شاخص‌های مورد نیاز برای پژوهش‌های این چنینی متفاوتند؛ با توجه به اینکه مدل‌سازی داده‌های تصادفی ناپایدار نیز بسیار سخت است مجریان در مسیر انجام این پروژه با دشورای‌های بسیاری روبه‌رو بوده‌اند.

رسولی درآمدهای پایدار شهرداری را بر اساس قوانین و مقررات تدوینی شامل درآمد‌ و مالیات دانست و افزود: متأسفانه شهرداری زیرساختی را تعریف نکرده که به درآمد منجر شود بر همین اساس یکی از اهداف این پژوهش شفاف‌سازی این مسئله برای مدیران بالادستی و سیاست‌گذار بوده است که انتظارات درآمدی که از این منطقه دارند معقول نیست.

این پژوهشگر با بیان اینکه شکاف درآمدی با وضعیت حال افزایش می‌باید اما سیاست‌های ما باید به یک اصل ثابت تکیه داشته باشد، افزود: شهرداری اگر بخواهد درآمدی با خاصیت درمانی داشته باشد باید بر اقداماتی که به طور کامل در حیطه اختیاراتش تعریف شده است تأکید نماید.

وی با تأکید بر این موضوع که مدیران شهری مدام در حال تغییر هستند، گفت: برای شهرداری باید سیاست‌درمانی را پیشه کرد؛ این راهکار بر خلاف شیوه تغییر رفتار برای کوتاه مدت و در حوزه عملیاتی است و راه‌کاری است که با ساز وکارهای کنونی شهرداری همخوانی بیشتری دارد.

در ادامه این جلسه علی جعفری شهرستانی معاون اداره کل ارزیابی عملکرد شهرداری تهران نگاهی به وضعیت مالی شهرداری تهران و چشم انداز آینده آن داشت و گفت: امروز در شهرداری تهران در بزنگاه تاریخی به سر می‌بریم ومی‌بایست به فکر اصلاح ساختار و رفتارها به صورت کلی باشیم در غیر این صورت در آینده نزدیک شهر و شهروندان با تبعات سنگینی روبه‌رو خواهند شد.

جعفری با بیان اینکه با رصد وضعیت فعلی شهرداری به این نتیجه می‌رسیم که زیرساخت‌های لازم برای خودکفایی شهرداری وجود ندارد، گفت: به همین علت تمامی شهرداری‌های کشور به سمتی سوق داده شده‌اند که از محل ساخت و سازها درآمد داشته باشند.

وی با اشاره به تلاش ناموفق شهرداری تهران در ایجاد مسیری برای درآمدهای پایدار در سال‌های گذشته ابراز امیدواری کرد که لایحه‌ای 18 ماده که امسال به مجلس ارائه شده موفقت‌آمیز باشد.

این دانش‌آموخته صنایع و اقتصاد لایحه دایمی شدن مالیات بر ارزش افزوده را یکی از زیرساخت‌های اصلی مالی شهرداری‌ها در آینده نزدیک دانست و تصریح کرد: 80 درصد وابستگی شهرداری‌ها به ساخت و ساز است و این بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است؛ بزرگترین چالش شهرداری امروز کاهش حوزه درآمدی در پی رکود بازار مسکن است.

جعفری با بیان اینکه حتی اخذ عوارض پایدار در شهرداری وابسته به بازار مسکن است، گفت: به طور مثال عوارض پسماند در سال 95 تنها 30 درصد محقق شده است و شهرداری ابزاری برای دریافت این عوارض نیز تا زمان فروش ملک ندارد و بدین شکل کدهای درآمدی پایدار شهرداری وابسته به مسائل ناپدار شده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

rating
به اشتراک گذاری

اخبار مرکز

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
| print