بیاب
جزییات مطلب
print
«بازارسازی فرهنگی» و «توسعه بدون خودرو» به چاپ دوم رسید

«بازارسازی فرهنگی» و «توسعه بدون خودرو» به چاپ دوم رسید

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران دومین چاپ کتاب «نگاهی بر بازار محصولات جانبی انیمیشن و سایر محصولات فرهنگی پرطرفدار در ایران» نوشته ی محمد مهدی ایزدخواه و «توسعه بدون خودرو» نوشته ی لوید رایت و ترجمه جلیل شاهی منتشر شد. شمارگان چاپ دوم هر دو کتاب یک هزار نسخه است.

به گزارش مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در کتاب بازارسازی فرهنگی آمده است :«صنعت اقتصاد و فرهنگ به عنوان حوزه ای جدید از اقتصاد شناخته شده است. این حوزه رویکرد جدیدی است به طراحی محصولات فرهنگی، تامین مالی فعالیت های هنری، شناخت رفتار مصر ف کننده محصولات فرهنگی و به طور کلی بازاریابی محصولات و فعالیت های هنری.

طراحی و تولید محصولاتی همچون نوشت افزار از روی کاراکترهای انیمیشن و همچنین از سایر لایسنس ها (همچون سلبریتی ها، ورزشکاران پرطرفدار، برندها و ...) صنعتی است بزرگ از لحاظ اقتصادی و بسیار بزرگتر و با اهمیت تر از لحاظ فرهنگی. این صنعت در دنیا با عنوان مرچندایزینگ (Merchandising) شناخته می شود و عجیب است که در کشورمان حتی کلمه فارسی معادل، برای آن نداریم. از این رو، در این کتاب از عبارت «بازارسازی فرهنگی» به عنوان واژه معادل استفاده شده است. »

این پژوهش که حاصل پروژه مطالعاتی در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران بوده بر آنست که از دیدگاه بازاریابی به بازارسازی فرهنگی بنگرد و در بخش های مختلف، ابعادی از آن را روشن کند و به نظر می رسد که اولین پژوهش جامع در حوزه محصولات جانبی انیمیشن و سایر محصولات فرهنگی شخصیت محور است. امید است نظرات علاقمندان و تلاش های دیگر پژوهشگران، این مبحث را در ادبیات فرهنگی و اقتصادی کشورمان غنا بخشد. این کتاب سال 95 برای نخستین بار در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران منتشر شده بود.

همچنین نویسنده درباره کتاب «توسعه بدون خودرو» آورده است: «با وقوع انقلاب صنعتی و ورود اتومبیل شخصی به درون شهرها به تدریج پیاده محوری و نظام جابجایی مبتنی بر اصل «قابلیت دسترسی» از بین رفت و شهرها به شکل فزاینده ای خودرومحور و نظام جابجایی مبتنی بر اصل «سرعت یابی» شد؛ اما با گذشت کمتر از دو قرن از عمر شهرهای خودرومحور، معایب آن آشکار شده و به تدریج از دهه 1960 به بعد، یک بازخوانی مجدد از کیفیت شهرهای بدون خودرو از سوی سیاست گذاران و برنامه ریزان شهری در سراسر جهان مشاهده شده است. این کتاب شرح چنین سیاست گذاری ها و اقداماتی با تکیه بر تجربیات عملی بسیاری از شهرهای جهان است که راه حل نجات از توسعه شهریِ خودرومحور را در ایجاد زمینه های پیاده روی و شبکه حمل و نقل غیرموتوری می دانند و در این راه گام های عملیاتی و قابل توجهی برداشته اند.»

برای مطالعه بخشی هایی از کتاب بازارسازی فرهنگی اینجا کلیک کنید

برای مطالعه بخشی هایی از کتاب توسعه بدون خودرو اینجا کلیک کنید

 

اخبار مرکز
| print

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
جستجو
آرشیو مطالب
دسته بندی