| 06 اردیبهشت 1398

«بازارسازی فرهنگی» و «توسعه بدون خودرو» به چاپ دوم رسید

1397/7/29 | 14:45 | 109 | 0
«بازارسازی فرهنگی» و «توسعه بدون خودرو» به چاپ دوم رسید

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران دومین چاپ کتاب «نگاهی بر بازار محصولات جانبی انیمیشن و سایر محصولات فرهنگی پرطرفدار در ایران» نوشته ی محمد مهدی ایزدخواه و «توسعه بدون خودرو» نوشته ی لوید رایت و ترجمه جلیل شاهی منتشر شد. شمارگان چاپ دوم هر دو کتاب یک هزار نسخه است.

به گزارش مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در کتاب بازارسازی فرهنگی آمده است :«صنعت اقتصاد و فرهنگ به عنوان حوزه ای جدید از اقتصاد شناخته شده است. این حوزه رویکرد جدیدی است به طراحی محصولات فرهنگی، تامین مالی فعالیت های هنری، شناخت رفتار مصر ف کننده محصولات فرهنگی و به طور کلی بازاریابی محصولات و فعالیت های هنری.

طراحی و تولید محصولاتی همچون نوشت افزار از روی کاراکترهای انیمیشن و همچنین از سایر لایسنس ها (همچون سلبریتی ها، ورزشکاران پرطرفدار، برندها و ...) صنعتی است بزرگ از لحاظ اقتصادی و بسیار بزرگتر و با اهمیت تر از لحاظ فرهنگی. این صنعت در دنیا با عنوان مرچندایزینگ (Merchandising) شناخته می شود و عجیب است که در کشورمان حتی کلمه فارسی معادل، برای آن نداریم. از این رو، در این کتاب از عبارت «بازارسازی فرهنگی» به عنوان واژه معادل استفاده شده است. »

این پژوهش که حاصل پروژه مطالعاتی در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران بوده بر آنست که از دیدگاه بازاریابی به بازارسازی فرهنگی بنگرد و در بخش های مختلف، ابعادی از آن را روشن کند و به نظر می رسد که اولین پژوهش جامع در حوزه محصولات جانبی انیمیشن و سایر محصولات فرهنگی شخصیت محور است. امید است نظرات علاقمندان و تلاش های دیگر پژوهشگران، این مبحث را در ادبیات فرهنگی و اقتصادی کشورمان غنا بخشد. این کتاب سال 95 برای نخستین بار در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران منتشر شده بود.

همچنین نویسنده درباره کتاب «توسعه بدون خودرو» آورده است: «با وقوع انقلاب صنعتی و ورود اتومبیل شخصی به درون شهرها به تدریج پیاده محوری و نظام جابجایی مبتنی بر اصل «قابلیت دسترسی» از بین رفت و شهرها به شکل فزاینده ای خودرومحور و نظام جابجایی مبتنی بر اصل «سرعت یابی» شد؛ اما با گذشت کمتر از دو قرن از عمر شهرهای خودرومحور، معایب آن آشکار شده و به تدریج از دهه 1960 به بعد، یک بازخوانی مجدد از کیفیت شهرهای بدون خودرو از سوی سیاست گذاران و برنامه ریزان شهری در سراسر جهان مشاهده شده است. این کتاب شرح چنین سیاست گذاری ها و اقداماتی با تکیه بر تجربیات عملی بسیاری از شهرهای جهان است که راه حل نجات از توسعه شهریِ خودرومحور را در ایجاد زمینه های پیاده روی و شبکه حمل و نقل غیرموتوری می دانند و در این راه گام های عملیاتی و قابل توجهی برداشته اند.»

برای مطالعه بخشی هایی از کتاب بازارسازی فرهنگی اینجا کلیک کنید

برای مطالعه بخشی هایی از کتاب توسعه بدون خودرو اینجا کلیک کنید

 

rating
به اشتراک گذاری

اخبار مرکز

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
| print