بیاب
جزییات مطلب
print
دانش تونل سازی در ایران به بلوغ رسیده است

دانش تونل سازی در ایران به بلوغ رسیده است

دانش تونل سازی شهری در شهر تهران به بلوغ مناسبی رسیده است که این پیشرفت شامل دوران برنامه ریزی ساخت، ساخت و تعمیر و نگهداری تونل می شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران،علیرضا نوری مدیر مطالعات و برنامه ریزی امور فنی و عمرانی، استاندارد سازی و امور بحران این مرکز در ابتدای جلسه نشست « روشهای حفاری تونلهای ترافیکی و مترو در شهر تهران» که در روز چهارشنبه -13 تیر- در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برگزار شد، بر رشد چشمگیر توانمندی تهران در سالهای اخیر در ساخت تونل ها اشاره کرد و گفت:  این پیشرفت شامل دوران برنامه ریزی ساخت، ساخت و تعمیر و نگهداری تونل می شود که در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تلاش شده است تحقیق و بررسی و تهیه دستورالعملها در هر یک از این فازها در قالب پروژه ای مجزا انجام پذیرفته و در اختیار متخصصین حوزه تونل قرار گیرد.

وی افزود: پروژه پایش تونلها در دوران ساخت و دوران نگهداری و همچنین دستورالعمل تعمیر و نگهداری تونلهای ماشین رو شهری از پروژه های ارزشمند انجام گرفته در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران بوده اند. علاوه بر این پروژه ها، پروژه ای با عنوان « مطالعه تطبیقی و مقایسه روشهای مختلف اجرای تونلهای شهری (ترافیکی و مترو) با تاکید بر روشهای نوین» در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به پایان رسیده است که نشست امروز نیز حول محور آن شکل گرفته است.

نوری با اشاره به این مهم که تونل سازی در شهر تهران به دوران بلوغ خود رسیده است اضافه کرد: این موجب افتخار هر ایرانی است که در سال گذشته پروژه خط 6 متروی تهران در بین چهار پروژه برتر تونل سازی شهری دنیا مطرح شده است و این برتری با مقایسه هزینه های ساخت تونل در سایر شهرهای بزرگ جهان و شهر تهران پر رنگ تر نیز می شود که این خود بیانگر توان و همت والای مهندسین دست اندرکار تونلسازی در شهر تهران است.

در ادامه این جلسه صادقی جانشین مجری طرح های تونلی شهر تهران با بیان اینکه بخش عمده تونل های ترافیکی در شهر تهران با روش NATM ساخته می شود، گفت: نخستین تونل شهری تهران، تونل رسالت بود که در سال 85 ساخته شد و در ادامه تونل های نیایش و توحید ساخته شدند.

وی همچنین به ساخت تونل آرش- اسفندیار اشاره کرد و افزود:  این تونل زیرگذر بزرگراه مدرس از غرب به شرق و برعکس را به هم متصل می کند که دوماه پیش فاز نخست آن به بهره برداری رسیده است و طی دو ماه آینده کل پروژه به بهره برداری می رسد.

این متخصص حوزه تونلسازی، همچنین تونل شوشتری را بزرگ ترین پروژه تونلی تهران توصیف و تصریح کرد: تونل شوشتری در شرق تهران واقع است و با اتمام آن کمربندی شرق تهران تکمیل می شود.

در ادامه قارونی نیک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و ناظر پروژه «مطالعه تطبیقی و مقایسه روشهای مختلف اجرای تونلهای شهری (ترافیکی و مترو) با تاکید بر روشهای نوین»  با اشاره به اینکه رهایی از ترافیک تهران بدون پرداختن به زیرساخت ها و سازه های عمرانی امکان پذیر نیست، گفت: تونل های شهری امروزه جایگاه خاصی در عمران شهری دارند. درکشورهای پیشرفته یکی از بهترین راههای غلبه بر ترافیک، احداث تونل ها است. خوشبختانه در تهران نیز مسئولین از مدتها پیش متوجه این موضوع شده اند و  شهرداری تهران به طور شایسته ای به این امر پرداخته است و به طور مناسب به کیفیت و کمیت و ایمنی تونل توجه کرده است.

وی افزود: جای خوشحالی دارد که پروژه های مختلف مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به نحوی سیستماتیک و علمی به موضوع پرداخته اند.

در ادامه شهریار ، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه امیرکبیر نیز که به صورت مدعو در جمع علمی حضور داشتند، با بیان اینکه پیشرفت چشم گیری در تونل سازی  داشته ایم، گفت: تونل رسالت که نخستین پروژه تونل سازی در تهران بود برای کمتر از هزار متر 13 سال زمان برد در حالی که امروز تونل حکیم یک ساله تمام شده است. وی ابراز امیدواری کرد که در آینده پروژه های بهتر با هزینه ها و زمان کمتر انجام شود چراکه منابع در شهر تهران محدود است و مهندسین باید شرایط خود را با این وضعیت سازگار کنند.

وی با بیان اینکه نخستین تونل های شهری در جهان قبل از میلاد ساخته شده است، گفت: در گذشته امکانات چندانی برای ساخت تونل های شهری وجود نداشت و مراحل کار بر اساس آزمون و خطا پیش می رفت ولی امروز به اندازه کافی دانش و امکانات داریم و در رشته های مختلف مانند مکانیک خاک و سنگ و ... پیشرفت کرده ایم. به گفته ی وی سرعت پیشرفت روزانه تونل سازی شهری در ایران بسیار قابل توجه است.

این استاد دانشگاه عدم اطلاع رسانی مناسب در پروژه های عمران شهری را یکی از نقاط ضعف در ایران دانست و افزود: باید سازوکاری طراحی شود که کارفرما مجبور شود اطلاعات مربوط را در دسترس عموم قرار دهد و پروژه های دیگر از صفر آغاز نکنند و مجبور به تکرار کارهایی که قبلا انجام شده نباشند.  ولی متاسفانه این فرهنگ در ایران هنوز جانیافتاده و تصور اشتباهی وجود دارد که اطلاعات مربوط به پروژه های عمرانی اطلاعاتی سری است  در حالی که این انتقال تکنولوژی به آینده است و باید از تجربه پیشینیان در این خصوص استفاده کرد.

در ادامه این جلسه آهنگری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و مجری پروژه ضمن بیان روند پیشبرد پروژه به تشریح مطالب مطرح شده در هر یک از فصلهای پروژه پرداخت.

در ادامه جوادی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود انواع روشهای به کار رفته جهت حفر تونلها در دنیا را معرفی نمودند. سخنران پایانی جلسه دهقان، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بودند که با تاکید بر دستاوردهای پروژه و تکمیل معرفی روشهای مختلف، مقایسه ای فنی و اقتصادی میان روشهای موجود تونلسازی در دنیا و تهران ارائه نمودند. به بیان وی روش ADECO-RS یکی از روشهای مفید و موثری است که می تواند در شهر تهران به عنوان گزینه ای جدی در کنار روش NATM مطرح گردد.

در پایان نشست تصریح گردید که به کارگیری روشهای جدید تونل سازی می توانند در دراز مدت موجب کاهش هزینه های تونل سازی شوند و در پروژه های اول حتی ممکن است به دلیل آشنایی کمتر دست اندرکاران طرح و اجرای تونل هزینه هایی را نیز بیش از روشهای موجود ایجاد کنند.

 

اخبار مرکز
| print

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
جستجو
آرشیو مطالب
دسته بندی