مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران
ورود به سایت
        عضویت
مسیر هموار برای سیستم BRT در شیکاگو

» مسیر هموار برای سیستم BRT در شیکاگو
مسیر هموار برای سیستم BRT در شیکاگو

ایجاد شبکه‌ای شامل 10 مسیر BRT که حدوداً 95 مایل (153 کیلومتر) را پوشش می‌دهد با مسیرهایی جدا شده و ایستگاه‌هایی در فواصل نیم مایلی (800 متری) که هزینه ساخت آن در حدود 3/13 میلیون دلار در هر مایل (6/1 کیلومتر) خواهد بود در دستور کار شورای برنامه‌ریزی شهر شیکاگو قرار دارد.





شرایط در شیکاگو برای راه اندازی اولین سیستم BRT واقعی در ایالات متحده آمریکا آماده است. با پیشنهاد طرحی از جانب شورای برنامه‌ریزی شهری، ایجاد شبکه‌ای شامل 10 مسیر BRT که حدوداً 95 مایل (153 کیلومتر) را پوشش می‌دهد با مسیرهایی جدا شده و ایستگاه‌هایی در فواصل نیم مایلی (800 متری) که مسافران کرایه خود را مانند ایستگاههای مترو پرداخت می‌نمایند، در دستور کار قرار گرفته است. این سرویس در مقایسه با اتوبوسهای معمولی در جریان عادی ترافیک، زمان سفر را کاهش داده و سرعت متوسط سفر را تا 2 برابر افزایش می‌دهد و به خوبی با شبکه حمل و نقل عمومی شیکاگو (CTA) و ایستگاههای مترو ارتباط  دارد.
مسیرهای پیشنهادی در این مطالعه بیمارستانها، مدارس، پارکها و مراکز خرید را دربر می‌گیرد. این مسیرها در بیشتر حالات متفاوت از مسیرهای درختی CTA طراحی شده‌اند. یک مقام مسئول می‌گوید خیابانهای انتخاب شده در مطالعه جدید عریض تر و دارای خطوط بیشتر هستند تا به کارگیری و اجرای خطوط BRT در آنها آسان تر صورت گیرد. سخنگوی CTA خانم سولیوان می‌گوید: «با توجه به محدودیت‌های بودجه، برنامه ما برای ایجاد سه مسیر، جدی است».

مطالعات امکانسنجی شورای برنامه‌ریزی 40 هزار سفر اضافه با حمل و نقل عمومی را به طور روزانه در کریدورهای BRT پیش بینی کرده است. علاوه بر این، شکل جدید خدمات سریع السیر خلاءهای موجود در خدمات CTA را پر می‌کند و حرکت آن را در داخل شهر بدون عبور از پایین شهر تسهیل می‌نماید.

مدیر پروژه شورای برنامه‌ریزی، آقای الیس می‌گوید: «این سیستم مردم را به هر کجا که بخواهند ارتباط می‌دهد. اولین مسیر در سه یا چهار سال قابل بهره برداری خواهد بود.»

سفر با BRT طراحی شده، مزیت بالایی نسبت به سفر با خودروی شخصی دارد زیرا یک خط ترافیکی در هر جهت در تمام 24 ساعت به آن اختصاص یافته است. تمام امکانات برای تسریع در حرکت این خطوط نیز پیش بینی شده است از جمله چراغهای هوشمند ترافیکی در تقاطع‌ها که اتوبوسهای BRT را در اولویت حرکت قرار می‌دهند و همچنین تجهیزات اطلاع رسانی در ایستگاهها. مسافران نیز در ایستگاهها می‌توانند مستقیماً به کف اتوبوس سوار می‌شوند و این یک مزیت برای معلولان به حساب می‌آید.

طبق مطالعات انجام شده، هزینه ساخت یک شبکه BRT در حدود 3/13 میلیون دلار در هر مایل (6/1 کیلومتر) خواهد بود این در حالی است که هزینه ساخت یک شبکه ریلی رو زمینی مانند CTA ریلی، در حدود 96 میلیون دلار در هر مایل برآورد می‌گردد. مسئول پروژه BRT در موسسه بین المللی ITDP می‌گوید: «سیستم‌های BRT در شهرهای مختلف آمریکا وجود دارد ولی هیچ کدام از آنها استاندارد طلایی (Gold Standard) ندارند. در بازدید من از شیکاگو، متوجه شدم مردم خواستار رعایت استاندارد طلایی در احداث خطوط جدید می‌باشند.»


شکل2: نمونه CTA ریلی در شیکاگو

تهیه کننده: رضا بزرگمهرنیا
مرجع: سایت ITDP


  نظرات


تاریخ انتشار مطلب:  1390/6/6 تعداد مشاهده: 909  | چاپ مطلب : print