مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران
ورود به سایت        عضویت
اهمیت طراحی پیاده راه ها در شهر تهران

» اهمیت طراحی پیاده راه ها در شهر تهران
اهمیت طراحی پیاده راه ها در شهر تهران
پیاده روی نقش مهمی در ادراک فضایی، احساس تعلق به محیط و دریافت کیفیت­های محیط را دارد. پیاده راه ابزاری برای فعالیت جمعی بخصوص در ارتباط با اقتصادشهری، کیفیت محیطی و سلامت اجتماعی است. از بسیاری جهات، مرکز خرید پیاده در عصر مدرن معادل پلازای قرون وسطا استدر دو دهه اخير ادبيات مربوط به برنامه­ريزي و طراحي پياده، بسيار متنوع و گسترده شده است؛ اما رویکردی که توانسته چشم اندازی قوی از نظر کالبدی، عملکردی، معنایی و محیطی را در دستور کار خود برای آفرینش فضاهای قرار دهد، رویکرد انسانی می باشد که از دهه هشتاد به اين سو در اروپا شکل گرفت و تا به امروز روندي روبه گسترش داشته است.

حرکت پیاده طبیعی ­ترین، قدیمی ­ترین و ضروری ­ترین شکل جابه­ جایی انسان در محیط است و بهترین فرصت و مجال برای مشاهده مکانها و فعالیتها می باشد که احساس شور و تحرک در زندگی، کشف ارزشها و جاذبه های نهفته در محیط را به همراه دارد. پیاده روی نقش مهمی در ادراک فضایی، احساس تعلق به محیط و دریافت کیفیت­های محیط را دارد. پیاده راه ابزاری برای فعالیت جمعی بخصوص در ارتباط با اقتصادشهری، کیفیت محیطی و سلامت اجتماعی است. از بسیاری جهات، مرکز خرید پیاده در عصر مدرن معادل پلازای قرون وسطا استدر دو دهه اخير ادبيات مربوط به برنامه­ريزي و طراحي پياده، بسيار متنوع و گسترده شده است؛ اما رویکردی که توانسته چشم اندازی قوی از نظر کالبدی، عملکردی، معنایی و محیطی را در دستور کار خود برای آفرینش فضاهای قرار دهد، رویکرد انسانی می باشد که از دهه هشتاد به اين سو در اروپا شکل گرفت و تا به امروز روندي روبه گسترش داشته است.  این تحقیق سعی دارد رویکرد انسانی و بهره بردار مبنا را مبنای کار خود قرار دهد و یک مدل جامع از نیازهای انسان در فضای پیاده را برای طراحی تدوین کند. ضمناً در این تحقیق برای شناسایی نیازهای عابرین پیاده یک آسیب شناسی از وضعیت موجود فضاهای پیاده در شهر تهران صورت گرفته است تا بتوان شناختی از وضعیت موجود و نیازهای عابرین بدست آورد.  
سلطه تدريجي حركت سواره بر فضاها و معابر شهري، برنامه¬ريزي و طراحي شهري را از مقياس‌ها و نيازهاي انسان پياده دور ساخته است، نتيجه تداوم چنين روندي باعث شده، حيات مدني فضاها با خطر روبرو شود. زندگی شهری زمانی به اوج خود می‌رسد كه شهر در خدمت انسان باشد نه در خدمت اتومبیل؛ به این ترتیب شهر و شهروند در جایگاه و نقش بایسته خود قرار می‌گیرند و زمینه حضور مردم در فضاهای شهری فراهم می‌شود. از اين رو در این تحقیق یک آسیب‌شناسی از وضعیت موجود فضاهای پیاده شهر تهران در دو بخش مدیریتی و اجرائی صورت گرفته است. در بخش مدیریتی یک مقایسه تطبیقی از طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران (دوچرخه و عابر پیاده) با دو نمونه خارجی انجام شده است و برای بخش اجرائی از نظر صاحب‌نظران، مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده تا بتوان یک آسیب‌شناسی دقیق از مشکلات شهر تهران در بعد اجرايي به دست آورد.
با بررسی مسائل و مشکلات پیاده‌روهای تهران مشخص می‌گردد که فضاهای پیاده شهری از کیفیت بالايي برخوردار نبوده¬اند و در توسعه این فضاها بیشتر مسائل کمی در اولویت قرار گرفته است و این فضاها در برآورده کردن نیازهای عابرین با مشکلات عدیده‌ای روبرو مي‌باشند. این گزارش برای داشتن فضاهای شهری با کیفیت، انسان و نیازهایش را مد نظر قرار داده است و بر این اساس یک نظام سلسله مراتبی از نیازهای عابرین در رده‌های سنی متفاوت (کودکان، نوجوانان، سالخوردگان و معلولان) از پایین‌ترین سطح که ایمنی باشد تا بالاترین سطح که نیازهای زیباشناختی و اجتماعی است تدوین شده است. با شناسایی نیازها و تبديل آنها به الزامات برای طراحی فضای پیاده، می‌توان انتظار داشت کیفیت زندگی در فضاهای شهری ارتقاء یابد و با این شناخت می‌توان مداخلات مناسب در برنامه‌ریزی و طراحی فضای پیاده انجام داد.
مدیریت شهرسازی و معماری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در گزارشی تحت عنوان طراحی پیاده راه ها در شهر تهران با تمرکز بر نیازهای اجتماعی شهر به بررسی چالش‌های گوناگونی که در طراحی و احداث پیاده راه ها وجود دارد و راهکارهایی که می بایست مد نظر مدیریت شهری قرار گیرد پرداخته است.

برای دریافت فایل گزارش مذکور  اینجا  کلیک کنید


  نظرات


تاریخ انتشار مطلب:  1391/7/17 تعداد مشاهده: 1048  | چاپ مطلب : print